Naar hoofdinhoud Naar footer

Kwaliteitsstandaard omgaan met levensvragen

Met de Kwaliteitsstandaard Levensvragen is goede kwaliteit van omgaan met levensvragen integraal onderdeel geworden van goede kwaliteit van (ouderen)zorg. Er is ook een cliëntenversie van de kwaliteitsstandaard beschikbaar.

Wat is ‘goede zorg’?

Een schoon bed, op tijd medicijnen krijgen, hulp bij het aankleden. Dit hoort allemaal bij ‘goede zorg’. Toch vinden de meeste ouderen dit niet het belangrijkste. Zij willen vooral het gevoel hebben dat medewerkers oog en oor hebben voor hoe het écht met hen gaat. Dat medewerkers weten wat belangrijk voor hen is en wat voor hen de dag de moeite waard maakt. De Kwaliteitsstandaard Levensvragen, onderdeel van het Register van Zorginstituut Nederland, onderschrijft dat.

‘Aandacht voor levensvragen is onderdeel van de zorg’

Christien Begemann, namens het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen: ‘Het begint bij persoonlijke aandacht voor de cliënt tijdens de zorg. Aandacht voor levensvragen moet geïntegreerd zijn in de dagelijkse zorg. Als zorgmedewerkers écht belangstelling hebben voor wat iemand bezighoudt, dan komt vaak het gesprek over wat iemand belangrijk vindt in z’n leven, en dus zingeving, vanzelf op gang.’

Opbrengsten van goed omgaan met levensvragen

Goed omgaan met levensvragen levert veel op.

  • Voor de cliënt: de oudere voelt zich gezien en gehoord. Hij kan terug- en vooruitkijken naar het eigen leven en voelt zich van betekenis.
  • Voor de medewerker: mensen kiezen voor werken in de zorg omdat ze contact met anderen belangrijk vinden en van betekenis willen zijn. Aandacht voor de levensvragen van hun cliënt geeft ze veel voldoening. Dat vergroot hun werkplezier en vermindert het ziekteverzuim.
  • Voor de organisatie: tevreden cliënten en medewerkers is een belangrijke opbrengst. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat gesprekken over levensvragen met zelfstandig wonende ouderen het beroep op de (huisartsen)zorg vermindert en de zorgkosten omlaag brengt.