Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Persoonsgerichte zorg

Inspelen op de wens van de cliënt - 6 tips 26/10/2020

Wat is voor een cliënt, in tijden van corona, het állerbelangrijkste? In crisistijd kom je sneller tot de kern: wat telt voor jouw cliënt? Hoe kun je als zorgverlener hierop inspelen, binnen de mogelijkheden? 

De maatregelen rondom corona treffen de zorg hard. Bewoners worden afgezonderd verzorgd op hun kamer. Bewoners en familie kunnen elkaar minder zien. Besmette bewoners zien vooral zorgverleners in beschermende kleding. Echt contact: elkaar in de ogen kijken, elkaar aanraken, is door de maatregelen niet mogelijk. Bieden van persoonsgerichte zorg is juist in deze tijd het beste wat je kunt doen voor de cliënt en zijn familie. Hoe kom je achter iemands wensen en behoeften? Jeanny Engels, expert persoonsgerichte zorg van Zorg voor Beter geeft 6 tips: 

Tip 1: Laat iemand zijn verhaal vertellen

Maak ruimte en zoek de cliënt en zijn familie bewust op. Luister vooral door er gewoon te zijn. Laat iemand zijn verhaal vertellen en hoor daarin waar de behoeften liggen. Vraag of je dat goed gehoord hebt. Of begin met de vraag: hoe is deze periode voor jou en hoe kom je deze door?

Tip 2: Vraag collega’s om je te helpen

Creëer ruimte in je dag. Wees creatief en zoek naar wegen hoe het wel kan. Vraag collega’s om je te helpen. Vraag bijvoorbeeld verpleegkundig specialisten om familie van bewoners te bellen en wekelijks contact te hebben. Vraag medewerkers van de schoonmaak, activiteitenbegeleiders om videobellen met familie te faciliteren. Hierdoor ontstaat voor jou ruimte om cliënten nóg beter te leren kennen. Wat is voor hen relevant?

Tools om de wens van de cliënt te achterhalen

Er zijn tools die kunnen helpen om de persoon beter te leren kennen en te achterhalen wat belangrijk is. Zoals de online tool ‘Wat er toe doet’, waarbij de cliënt en zijn naaste 4 vragen beantwoorden:

  • Wat is voor mij belangrijk in het leven?
  • Wat is NU voor mij belangrijk in het leven?
  • Wat wil ik kunnen doen?
  • Wat heb ik nodig om dit te kunnen doen?

Naar de tool Wat ertoe doet  (Printversie Wat ertoe doet (pdf)
Meer hulpmiddelen om de wens van de cliënt te achterhalen

Tip 3: Geef blijk van waardering

Geef complimenten en toon respect voor wat bewoners en familie nu al doen. Als mensen zich gewaardeerd voelen, nodigt dat uit om wensen en behoeften kenbaar te maken.

Tip 4: Blijf nieuwsgierig

Blijf nieuwsgierig en blijf vragen stellen. Je hoeft daarvoor niet met de bewoner of naaste om de tafel. Voer het gesprek gewoon tussendoor, tijdens het wassen of aankleden. Als je cliënt aan dementie lijdt, is het nog belangrijker de familie bij het zorgproces te betrekken. Hoe meer je over de bewoner weet, hoe beter je hem kunt begeleiden.

Tip 5: Kleine dingen maken het verschil

Waarom niet ’s avonds douchen in plaats van ’s morgens, als iemand dat fijn vindt? Waarom niet iemands favoriete muziek afspelen tijdens het aan- of uitkleden? Wees flexibel en creatief, het gaat juist om zulke kleine dingen.

Tip 6: Zelfredzaam als het kan

Blijf kijken naar wat de cliënt zelf kan. Stem af wat iemand zelf kan en wil blijven doen, vanuit de principes van samen beslissen. Welke hulpmiddelen kunnen je cliënt ondersteunen? Een kousenaantrekker of antislipmateriaal in huis kunnen je cliënt helpen om goed en veilig voor zichzelf te zorgen.  En minder afhankelijk te zijn van anderen, nu contact door corona beperkt mogelijk is. Zo kan de coronatijd je uitnodigen om meer kennis over hulpmiddelen te ontwikkelen en deze in te zetten bij cliënten en hun naasten. Van zelfredzaam naar samenredzaam.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer