Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Welbevinden en levensvragen

Blog: ook last van gewetensnood in coronatijd? 06/11/2020

Als mens neem je altijd je persoonlijke waarden mee in je werk. Soms kan het gaan schuren en kom je als zorgmedewerker in gewetensnood. Hoe blijf je mentaal en moreel overeind in coronatijd? Lees het blog van Simone Heilijgers (foto), expert ethiek en mentaal welbevinden bij Vilans.

Simone Heilijgers"Gewetensconflicten ontstaan als er weinig tijd is om keuzes te verkennen. Of als je teruggefloten wordt door een leidinggevende. Er kunnen ook botsende opvattingen zijn tussen het organisatiebeleid en wat er in de situatie nodig is. Bijvoorbeeld als je als zorgmedewerker enorm betrokken bent bij de familie van een cliënt. Soms is familie het niet eens met het organisatiebeleid en ben jij het eigenlijk met de familie eens. Vanuit je professionaliteit vind je dat je je achter het organisatiebeleid moet scharen, maar als mens heb je daar, vanuit jouw persoonlijke visie en waarden, moeite mee. Dan kun je in gewetensnood komen, wat zorgt voor interne onrust.

Moeilijke besluiten

Soms sta je als zorgmedewerker voor moeilijke besluiten, waar meerdere mensen ook nog iets van kunnen vinden. Wanneer je ervoor kiest om iets wél te doen, ontstaat er misschien schade op iets wat je niet doet. Dat kan gevoelens van angst en onzekerheid met zich meebrengen. 

Zorg dat medewerkers zich gehoord voelen

Wees als teamleider of afdelingshoofd alert op deze ingewikkelde situaties. Heb oog en oor voor hetgeen jouw collega’s beweegt en ondersteun hen in de besluitvorming. Voor het mentale welbevinden van zorgmedewerkers is het van groot belang dat zij zich gehoord, erkend en gesteund voelen. En dat zij serieus worden genomen in de expertise die zij hebben.

Ontlast medewerkers zoveel mogelijk

Ondersteun en ontlast medewerkers vanuit het management zoveel mogelijk bij processen. Bijvoorbeeld bij het opzetten van een cohortafdeling. Of bij het inrichten van de communicatieprocessen met de familie van de cliënt op organisatieniveau. Leg waar mogelijk de besluitvorming bij de zorgmedewerkers zelf. Stel medewerkers de vraag wat zij nodig hebben en pak dit ook snel op. Wanneer een uitgezette actie langer op zich laat wachten, communiceer daar dan over.

Ruimte voor verschillende opvattingen 

Steun medewerkers in hun visie op wat goede zorg is. Dit betekent ook dat er diversiteit is in waar goede zorg voor kan staan. Geef ruimte om verschillende opvattingen over wat goede zorg is te verkennen en te erkennen. Onderzoek de achterliggende gedachten achter deze opvattingen, van de individuele zorgmedewerker en ook van het team. 

Bespreek ethische dilemma’s 

Wanneer zorgmedewerkers voor ingewikkelde keuzes staan, neem dan de tijd om deze keuzes te bespreken. Het liefst via een methodiek, zoals het moreel beraad, zie het kader hieronder. Doe dit bij voorkeur multidisciplinair, met een arts, verpleegkundigen, verzorgenden, een geestelijk verzorger en naasten. Door tijd te investeren in het omgaan met dilemma’s, voorkom je frustraties en op termijn ook weerstand en uitval. Zorg dat het onderdeel is van de werkprocessen. Een aanrader om hiermee te beginnen is de Routeplanner bij dilemma’s in de zorg (pdf). Een praktische handleiding met veel praktijkvoorbeelden en tips!" 

Moreel beraad

Moreel beraad is een bijeenkomst waarbij je een lastig ethisch vraagstuk bespreekt met alle betrokkenen. Belangrijk is dat je zo’n casus op een methodische manier bespreekt, liefst met een ethisch geschoolde gespreksleider. Via een aantal stappen ontleed je met elkaar de casus. Je benoemt het morele probleem, wie de betrokkenen zijn, wat hun belangen zijn, welke argumenten en waarden in het geding zijn. Je weegt vervolgens af welke argumenten het zwaarst tellen. Zo kom je tot een gewogen besluit. Belangrijk is dat de aanwezigen de uitkomst haalbaar vinden en de best mogelijke aanpak. Lees meer over deze methode op relief.nl

Oproep: wat zijn jouw dilemma's?

Loop jij ook tegen lastige situaties en dilemma's aan in je werk? Bijvoorbeeld omdat er nu in coronatijd weinig tijd is vanwege hoge werkdruk en personeelstekort? Wat zijn jouw ervaringen? Reageer hieronder. 

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Susan Benson 19/11/2020

Hallo, heeft u financiële hulp nodig? Ik ben Susan Benson. Ik ben een geldschieter en ook een financieel adviseur.

Heeft u een zakelijke lening, persoonlijke lening, hypotheeklening of een lening nodig om uw project te realiseren? als uw antwoord ja is, raad ik u aan contact op te nemen met mijn kantoor. We verlenen allerlei soorten leendiensten, waaronder langlopende en kortlopende leningen. Voor meer informatie, schrijf ons via e-mail: (sunshinefinancialgroupinc@gmail.com) of stuur me een bericht rechtstreeks op WhatsApp via: +447903159998 en ontvang direct een reactie.

Wij zijn een uitgebreide financiële dienstverlener en we zijn toegewijd om u te helpen bij het vervullen van al uw ambities. Wij zijn gespecialiseerd in het bieden van gestructureerde financieringsoplossingen aan individuen en bedrijven op de meest effectieve en snelste manier.

Hier zijn enkele redenen waarom u contact met ons zou moeten opnemen voor een lening;
* Gemak - U kunt altijd en overal een lening aanvragen.
* Flexibel bedrag - u beslist hoeveel u wilt lenen.
* Snelle directe financiering - Ontvang uw lening binnen 24 uur na goedkeuring.
* Flexibel rentepercentage van 3%.
* Hoge goedkeuringspercentages
* Flexibele terugbetaling - u krijgt de kans om de terugbetalingsdatum te kiezen, wekelijks, maandelijks of jaarlijks voor een periode van 1-30 jaar.
* Eenvoudige online applicatie.
* Persoonlijke begeleiding en expertise.
* Geen verborgen kosten

Loop een kans niet mis door gebrek aan geld. Neem nu contact op met mijn bedrijf, we kunnen u helpen met een lening omdat we talloze individuen en organisaties hebben geholpen die over de hele wereld in financiële moeilijkheden zijn gekomen

Voor meer informatie over ons leningsaanbod kunt u ons uw leningsaanvraag sturen via:
E-mail: sunshinefinancialgroupinc@gmail.com
WhatsApp: +447903159998

Tussenpersonen / Consultants / Makelaars zijn welkom om hun klanten mee te brengen en zijn 100% beschermd. In alle vertrouwen werken we samen voor de voordelen van alle betrokken partijen.


Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer