Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Onderwijs

Samen Online: Oud leert van jong en andersom

In Samen Online leren ICT-studenten van een ROC in een cursus van een aantal weken ouderen met de computer omgaan. Tegelijkertijd ontwikkelen de jongeren op deze manier nieuwe vaardigheden, zoals ondersteuning bieden en begeleiden. Daarnaast is de cursus een manier om elkaar beter te leren kennen.
 

https://youtu.be/4aC9MdTI_QI

Werkwijze

In Samen Online nemen ROC-studenten ICT, 6 of 9 weken lang, 2 à 3 keer per week, ouderen mee op ontdekkingsreis langs de mogelijkheden van computer en internet. Ouderen doen mee omdat zij willen leren omgaan met de computer. Jongeren krijgen praktijkervaring en ontwikkelen nieuwe vaardigheden, zoals ondersteuning bieden en burgerschapscompetenties. De volledige training wordt verzorgd door de jongeren, onder begeleiding van een vrijwilliger. Zo brengt Samen Online generaties bij elkaar en weet hen door intensief contact met elkaar te verbinden. Hoewel het leren omgaan met de computer centraal staat, gaat het vooral om het langdurig contact tussen jong en oud en om de onderlinge beeldvorming.

Resultaat

  • Jong en oud hebben intensief contact, delen ervaringen en emoties en leren elkaar beter kennen.
  • Cursussen worden gegeven op plekken waar jongeren vaak niet komen: woonzorgcentra of ontmoetingscentra. Zij stappen letterlijk de wereld van ouderen binnen. Jongeren en ouderen ontdekken gezamenlijke interesses. Ook merken ze stereotypen vaak niet opgaan. Zo verandert de onderlinge beeldvorming en worden vooroordelen weggenomen. De generatiekloof wordt verkleind. Soms bouwen deelnemers zelfs duurzame sociale relaties op.
  • Na afloop van de cursus geeft de helft van de ouderen en jongeren aan een positiever beeld te hebben van de andere leeftijdsgroep. Over het geheel genomen lijken de jongeren, voor wie het beeld veranderd is, een realistischer, minder stereotyp beeld van ouderen te hebben ontwikkeld: aardige mensen van vlees en bloed, waarmee je ook kunt lachen. De helft van de oudere respondenten voor wie het beeld van jongeren veranderd is, blijkt vooral verrast te zijn over de vriendelijkheid, de beleefdheid en het geduld van de jongeren. Net als bij de jongeren lijkt het beeld dat ouderen over jongeren hebben, door het onderlinge contact tijdens de cursus, realistischer en minder stereotype te zijn geworden.
  • Samen Online helpt vereenzaming te voorkomen of verminderen. Drie maanden na afloop van de cursus had 17% van de cursisten zelfs nieuwe sociale contacten opgedaan via het internet.
  • Dat jongeren ouderen iets kunnen leren, iets voor hen kunnen betekenen en gewaardeerd worden, geeft de jongeren het gevoel dat zij er toe doen.
  • Studenten leren nieuwe competenties aan. Ze leren beter communiceren, aandacht en begrip te tonen, klant gericht te werken en problemen te analyseren.
  • De kracht van een Samen Online cursus zit in de intensiteit (2 tot 3 maal per week), de persoonlijke begeleiding (1 jonge docent op 2 ouderen) en de vele praktijkoefeningen.
  • Een zeer belangrijke succesfactor is de positieve en ontspannen sfeer, die ontstaat door het gezamenlijk leren in een kleinschalige setting. Ook de rol van de begeleidende vrijwilliger moet niet onderschat worden. De begeleid(st)er heeft een belangrijke rol bij het begeleiden van de jongeren en het creëren van een goede onderlinge sfeer.

Citaten

  • Jonge docent tegen 92-jarige cursist: 'Ik ben zo trots op u en wat u geleerd heeft.'
  • Student van het ID-College, Zoetermeer: 'Ik had nooit verwacht dat ik zo gezellig met ouderen zou kunnen kletsen.'
  • ROC-docent: 'Ik moet altijd glimlachen als ik leerlingen hoor klagen dat hun lesplan is mislukt omdat ouderen hun huiswerk niet hebben gemaakt.'
  • Mevrouw Dijkhuizen, oudere cursist, Samen Online Zoetermeer: 'Tijdens de introductie schrok ik even toen ik vier jongelui zag die mij het computeren moesten leren. Gelukkig zaten ze op school en hangen ze niet buiten rond. Tijdens de cursus viel me op wat voor geduld die jongelui hadden. Ze konden en wilden me met alles helpen, ook al moest ik het drie keer vragen! Niets was hen te veel.'

Bijzonderheden

  • De vrijwilligers die de trainingen begeleiden zijn praktisch ingesteld, flexibel, hebben overwicht en zijn betrokken. Zij slaan een brug tussen te generaties en helpen de jongeren met de voorbereiding van de lessen. Ze geven tips en voeren evaluatiegesprekken. Zij zijn ook degenen die de jongeren beoordelen op de ontwikkeling van hun competenties.
  • Deze vrijwilligers worden geworven via de zorgcentra waar de cursussen gegeven worden, via gepensioneerde docenten, via de vrijwilligerscentrale en via andere kanalen.
  • Ouderen worden geworven via oproepen. Zie voor voorbeeldmateriaal op de website van Vitaalvechtdal.
JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Merel van Rozendaal 6/3/2018

Goedemiddag,

Ik ben stagiaire Maatschappelijk Werk bij het MST in Tilburg. Ik heb een meneer van 82 die graag meer persoonlijke hulp wil bij de computer. Hij is erg gemotiveerd en wil ook graag een praatje maken. Hij snapt niet goed hoe een toetsenbord werkt en zegt dat daar dingen vaak fout in gaan. Ik zou jullie graag eens bellen, maar ik kan jullie telefoonnummer niet vinden op de site.

Waar kan ik mijn cliënt aanmelden?

Met vriendelijke groet,
Merel van Rozendaal


Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven