Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Onderwijs Ouderen en onderwijs Beeldbellen / Facetimen

Onderwijs

Beeldbellen met basisschoolleerlingen

Leerlingen van een basisschool in Bergen op Zoom maken twee keer per week contact met cliënten van zorgorganisatie Vivensis. Dat doen ze via beeldbellen op de iPad, ook wel ‘Facetimen’ genoemd. Dit initiatief maakt onderdeel uit van de ‘Goede morgen service’, waarbij vrijwilligers dagelijks contact maken met thuiszorgcliënten via beeldbellen.
 

Facetimen met ouderen

https://youtu.be/W4qHCrQANSA

Werkwijze

Leerlingen van groep acht van basisschool De Wegwijzer in Bergen op Zoom beeldbellen met thuiszorgcliënten van zorgorganisatie Vivensis. Op dinsdag- en op donderdagmorgen maken ze via de iPad contact. Er worden allerlei onderwerpen met de ouderen besproken. Ze praten bijvoorbeeld over activiteiten op school of wat er in het weekend is gebeurd. Het gaat over vrolijke en soms ook verdrietige dingen zoals ziekte of dood. Er is aandacht voor gesprekstechniek en. Omdat leerlingen in koppels bellen, kunnen zij ook van elkaar leren. Dit initiatief maakt onderdeel uit van de ‘Goede morgen service’ van stichting tante Louise-Vivensis waarbij vrijwilligers dagelijks contact maken met thuiszorgcliënten via beeldbellen.

Resultaat

Cliënten zijn erg te spreken over het beeldbellen, ze krijgen echt een band met de kinderen. Soms hebben de cliënten helemaal geen zin om met volwassenen te praten over hun ziekte, maar is het fijn om een luchtig gesprek te voeren met kinderen. Voor de kinderen is het contact ook van meerwaarde. Hans Verbiest, schooldirecteur: ‘De kinderen zijn enorm begaan, ze krijgen het echte leven mee van de cliënten wat zoveel meerwaarde geeft. Ze ontdekken raakvlakken en warmte bij oudere mensen, maar ook dat sommige ouderen in een isolement leven. We hopen dat ze de ervaringen meenemen in hun verdere leven.’ Het contact met de ouderen heeft ook een effect op het gedrag van de kinderen, denkt Verbiest. ‘Ze zijn attenter. Ze helpen ouderen ook spontaan buiten schooltijd, bijvoorbeeld in de supermarkt of bij het oversteken en soms worden felicitatie- en kerskaarten verstuurd.’

Scholiere Britt

‘We praten over vroegere hobby’s, sport en vakanties en we mogen onze cliënt gewoon met 'je' aanspreken. Ik kijk er altijd erg naar uit.’

Bijzonderheden

  • Cliënten zijn geselecteerd op geschiktheid. Cliënten met dementie of depressieve klachten deden niet mee aan het project.
  • Tijdens gesprekken zijn altijd begeleiders aanwezig van Vivensis, de cliëntenraad Thuiszorg en een leerkracht om waar nodig het gesprek bij te sturen. In de praktijk hebben zij echter niet hoeven ingrijpen tijdens gesprekken.
  • Er is aandacht voor gesprekstechniek.
  • Ontmoeting wordt gestimuleerd. Er is bijvoorbeeld een ontmoeting op school georganiseerd waarbij ouderen en kinderen vertelden over hun hobby’s van vroeger en nu. Tegelijkertijd wordt er voor gewaakt het contact niet te close te laten worden.
  • Een keer kon een oudere niet beeldbellen omdat ze naar een begrafenis moest en 1 oudere is overleden. Naar aanleiding daarvan is er in de klas over de dood gesproken.

Meer informatie

Lees meer informatie op de website van stichting tante Louise-Vivensis

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven