Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Hygiëne

Schoonmaken en desinfecteren

Hygiënisch werken is niet alleen een kwestie van goede persoonlijke hygiëne, handen wassen en gebruik van handschoenen, maar ook van goede schoonmaak van ruimtes en materialen. Ook hier geldt dat de regels wat strenger zijn bij cliënten thuis of in een instelling dan bij jou thuis.

In je eigen thuissituatie zul je niet zo snel ziek worden van de bacteriën die daar aanwezig zijn. Het zijn je eigen bacteriën en bovendien hebben gezonde mensen een goede afweer. Voor cliënten is dat anders. Ze zijn kwetsbaar. Ze hebben een minder goed functionerend immuunsysteem en zijn daardoor vatbaarder. Bovendien brengen andere cliënten of zorgverleners allerlei ziektekiemen mee.
Maak ruimtes en materialen dus schoon volgens de regels.

Huishoudelijk reinigen

Over het algemeen is huishoudelijk reinigen voldoende: stof afnemen, stof wissen, stofzuigen en nat reinigen. Houd je daarbij aan de volgende regels:

  • Hanteer een goede werkvolgorde: van schoon naar vuil en van hoog naar laag. Eerst stof afnemen, vervolgens de vloer stofwissen of zuigen, dan nat reinigen.
  • Gebruik liever geen stofdoek, maar een stofbindende of vochtige (wegwerp)doek. Een stofdoek verspreidt stof en ziektekiemen.
  • Gebruik bij gladde vloeren bij voorkeur een stofwisapparaat en een stofbindende wegwerpdoek. Het nadeel van stofzuigen is dat stofdeeltjes in de lucht gaan dwarrelen.
  • Gebruik altijd schone schoonmaakmaterialen en gebruik voor elke ruimte een nieuw schoonmaakdoekje.
  • Gebruik bij het reinigen van het sanitair twee emmers met verschillende kleuren: een voor het ‘schone’ deel (wastafel, tegels) en een voor het ‘vuile’ (binnenkant toiletpot, lage tegels naast toilet).
  • Gebruik wegwerpdoekjes of opnieuw te gebruiken schoonmaakdoekjes die daarna op 60°C gewassen moeten worden. Gebruik liever geen sponzen want die zijn niet goed te drogen en zijn zo een voedingsbodem voor micro-organismen.
  • Spoel na gebruik alle emmers, borstels e.d. goed met heet water uit en droog ze goed. Was schoonmaakdoeken, dweilen e.d. op 60°C.
  • Was na het schoonmaken je handen en ook tussendoor na bijvoorbeeld het reinigen van het toilet. Draag bij het reinigen van mogelijk besmette materialen plastic handschoenen.

Desinfecteren

Desinfectie van materialen, apparaten en verpleegartikelen is alleen noodzakelijk als er zichtbaar bloed of andere lichaamsvochten op aanwezig zijn. Anders kan met alleen reinigen worden volstaan.

Bij desinfectie ga je als volgt te werk:

  • Gebruik chloor 1000 ppm (geen bleekmiddel uit de supermarkt) bij grote oppervlakken of alcohol 70% bij kleine materialen. Kijk goed op de verpakking hoeveel je moet gebruiken en wat de inwerktijd is.
  • Maak eerst het oppervlak of het materiaal goed schoon met een schoonmaakmiddel. Als je dat niet doet werkt het desinfectans niet goed. Hoe schoner het oppervlak hoe beter het desinfectans werkt.
  • Werk met wegwerp-schoonmaakmaterialen en draag handschoenen.

In de WIP-richtlijn Reiniging, desinfectie en sterilisatie - verpleeghuizen, woon- en thuiszorg (2011) staat precies aangegeven welk verpleegartikel wanneer en op welke manier gereinigd of gedesinfecteerd moet worden.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Jan Dijkstra 27/8/2018

Ik vind het erg belangrijk om hygiënisch te werk te gaan. Mijn handen was ik tijdens het schoonmaken ook. Bijvoorbeeld als ik een doek moet gebruiken om iets schoon te poetsen. Het is een erg goed idee om alles na gebruik heet af te spoelen.
http://www.perfectschoonmaak.nl/schoonmaakbedrijf-ijsselstein-vianen