Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Goed in gesprek

Brochure Goed in gesprek

Hoe voer je als zorgverlener een goed gesprek? Deze praktische brochure belicht alle aspecten van professioneel en doelgericht communiceren. Observeren, luisteren, samenvatten en vragen stellen. Met veel voorbeelden uit de praktijk.
Hoofdstukken:
  • Wat is communiceren?
  • Het communicatieproces
  • Hoe voer je een goed gesprek?
  • Professioneel en doelgericht communiceren
  • Omgaan met kritiek en waardering
  • Stilstaan bij je werk: reflecteren
De brochure Goed in gesprek (40 pag.) is geschreven door Henry Mostert, expert Goed in gesprek van Vilans. De brochure is in januari 2021 geupdatet.

Waardering Goed in gesprek brochure

8

38 reviews

Schrijf review

  • Score: 0,8

    Duidelijke informatie.

    Ik gebruik voor mijn opdrachten en tijdens mijn communicatie met mijn team, bewoners en ook met familie leden. Fatma Leerling verpleegkundige Arnhem 27/11/2022

  • Score: 0,8

    Fijne update

    Ik gebruik delen van de brochure bij mijn training. Hij is helder , goed beschreven, prettig leesbaar. Een goede leidraad voor iedereen die zich wat meer wil verdiepen in communiceren. Jacquelien leerwerkcoach Lichtenvoorde 21/05/2021

  • Score: 0,8

    Goede leidraad

    Prettig beschreven, en meer toegespitst op de zorg, en dus voor deze doelgroep concreter gemaakt. Herkenbaar ook. Goed communiceren is nog niet zo eenvoudig, en elke dag leren we opnieuw wat bij. Hopelijk kunnen we snel weer bijeen zijn voor teamsamenkomsten in een ruimte, want via Teams is het toch wel beperkt hoor ... Robert verzorgende C, Zorgeloos Thuis Cordaan (wlz) Amsterdam 26/04/2021

  • Score: 0,8

    duidelijk

    Ik gebruik het tijdens de lessen omgangskunde voor studenten verpleegkunde, wordt op een aangename duidelijke manier geschreven. annelies docent maastricht 19/04/2021

  • Score: 0,8

    Prima scholingsmateriaal

    Goed te gebruiken als tool voor een betere communicatie met de client...laat zien hoe wij voorafgaand en tijdens gesprek met de ander zijn al ongemerkt veel inkleuren/ invullen, waardoor een open communicatie wordt beperkt en informatie wordt gemist...maar de ander ook niet het gevoel heeft dat hij/ zij wordt gehoord. M. den Hartog verzorgende Gorinchem 10/03/2021

  • Score: 0,8

    Goede heldere handvatten

    Goede informatie bij het starten van een nieuw team Erik 09/03/2021

  • Score: 0,8

    heel interessant

    De tools, affiches, voorbeelden maken het heel inzichtelijk en bevatbaar. Hilde Liefooghe Staf, kwaliteits- of beleidsmedewerker Heule 23/02/2021

  • Score: 1

    Duidelijk overzichtelijk naslagwerk

    Handig te gebruiken voor opdrachten tijdens mijn opleiding Sylvia leerling VIG 20/02/2021

  • Score: 0,8

    Helder basisprincipes communicatie

    Mooie basis over de principes van communicatie. Tevens een waardevol naslagwerk. een leven lang leren. A. van der Goot docent verpleegkunde Goenga 08/02/2021

  • Score: 0,8

    zeer bruikbaar

    verhelderend en duidelijk ook door de plaatjes Marleen docent 29/11/2020

  • Score: 1

    Goede handvatten

    Communiceren is voor velen moeilijk om dit op een goede manier te doen en dit document gaf weer de nodige handvatten. Bewust bezig zijn en kijken hoe het anders kan. Ga dit zeker vaker gebruiken in mijn werk. Geraldina Huntelerslag VIG/MMZ Lelystad 19/11/2020

  • Score: 0,6

    nuttig als naslagwerk

    zeer bruikbaar voor mij als leerkracht, maar te moeilijk voor mijn doelgroep om zo over te nemen. Ik heb altijd nood aan concrete cases/situaties. Zo zou ik het fijn vinden om op jullie site korte video's te vinden over feedback geven: hoe het moet, hoe het niet moet. France Van Kerckhoven Leerkracht opvoedkunde Veurne 26/10/2020

  • Score: 0,8

    Duidelijk, bruikbaar, leesbaar.

    Ik heb maar een structuur van een gesprek gemist, moest zoeken., maar verder zeek bruikbaar voor mijn studie MBO 4. Iryna Kirichenko Verpleegkundige MBO/HBO/specialist 21/08/2020

  • Score: 0,8

    Helder, bondig, toepasbaar.

    De theorie is duidelijk beschreven en toepasbaar voor de jonge studenten in de beroepspraktijk. Handig om te gebruiken in de lessen. Mijke Docent Breda 17/08/2020

  • Score: 0,6

    veel praktische tips

    Alle lof voor de praktische tips en hoe deze zijn verwoord op de site. Ik heb wel vragen bij de opvatting over het fundament van het communicatieproces waar de tips op gebaseerd lijken te zijn en mis vooral een meer interactionele benadering. Er is inmiddels voldoende micro-analytisch interactieonderzoek dat empirische onderbouwing biedt voor een aanvullende kijk op het communicatieproces. Dit onderzoek kan ook de bestaande communicatietrainingen (in de zorg) verrijken. Agnes Engbersen Communicatie-onderzoeker De Lutte 14/08/2020

  • Score: 1

    Overzichtelijk en duidelijke hulpvaardigheid

    De brochure is heel duidelijk en toepasbaar in diverse vormen van communicatie. Ik heb heel veel gehad als mantelzorger. Roshnie Girdhari Mantelzorger Rotterdam 12/07/2020

  • Score: 0,8

    duidelijk en simpel

    Goed om in het team te gebruiken om de communicatie beter te laten verlopen. yfke schattinga Venlo 01/07/2020

  • Score: 1

    duidelijk en volledig

    Heel geschikt voor het onderwijs in zorg en welzijn. Prettig geschreven, leest makkelijk. Afkortingen met cartoons heel bruikbaar en herkenbaar Marlies Brummel Zuidwolde 24/06/2020

  • Score: 0,8

    Helpend in teamproces

    Ik ben zeer tevreden over de brochure. Deze heb ik aangeboden als naslag werk bij een team in de gehandicaptenzorg. Ik heb de e-learning ingezet als onderdeel in een teamontwikkeling proces vanuit mijn rol als teamcoach. Hele team heeft de e-learning gemaakt en vanuit daar geformuleerd welk leerpunt zij hebben waarmee ze komende periode aan de slag gaan op het gebied van het voeren van 'het goede gesprek'. In een online bijeenkomst is er gedeeld hoe zij hiermee aan de slag zijn gegaan en daar kwamen mooie ontwikkelingen uit voort die bij gaan dragen aan het goede gesprek en betere kwaliteit van zorg :-). Sanne Klomp Teamcoach & individueel coach in de gehandicaptenzorg nvt. 08/06/2020

  • Score: 0,8

    Duidelijke informatie

    Uitleg is prima te volgen en goed leesbaar. Odette van Eden Docent Rotterdam 20/05/2020

  • Score: 0,8

    Overzichtelijk en duidelijk

    Goed hulpmiddel om te gebruiken bij training of coaching-on-the-job. Alle aspecten van communicatie komen aan bod! Cecilia Segers vrijwilliger (trainer) Bergen op Zoom 22/04/2020

  • Score: 0,8

    Duidelijk en concreet

    De basis is aanwezig, maar ik mis in mijn beleving nog wat diepgang op sommige zaken. Noémie 21/04/2020

  • Score: 0,8

    Duidelijk

    Herkenbare casus - heldere vraagstelling. Barbara Planckaert Leerkracht 3de graad Harelbeke 18/04/2020

  • Score: 1

    Helder document

    Goed t gebruiken bij verschillende functies en niveaus binnen de zorg. Heldere lay-out. Tineke Porschen ontwerper 11/02/2020

  • Score: 0,8

    Helder en aantrekkelijk

    Leest makkelijk en uitleg goed te volgen. Voor mijn activiteiten als vrijwilliger goed bruikbaar en heeft weer even de muntjes op de i gezet. Wat in de handleiding ook nogmaals benadrukt wordt dat het in communicatie gaat om de ander echt te ontmoeten in verbinding met elkaar en het wereldbeeld van de ander te accepteren en hier ook op aan te sluiten en op in te gaan. René Vrijwilliger Breda 09/02/2020

  • Score: 0,8

    Duidelijke handleiding

    Gebruikt ter voorbereiding van een bijscholing voor onze poetshulpen. Kristien De Wulf Coördinator aanvullende thuiszorg en dienstencheques Lier, België 06/02/2020

  • Score: 0,8

    Duidelijk en toepasbaar

    Prima lesmateriaal voor alle functies. Ik gebruik hem voor onze trainingen. Anneke de Witt Opleidingscoördinator Amsterdam 31/01/2020

  • Score: 0,8

    Verplichte Kost

    Naar mijn mening is dit voor alle beginnend beroepsbeoefenaren verplichte kost. Heb dit in ,één van de lessen die wij aanbieden aan nieuwe leerlingen binnen de zorg, veel aan gehad. Eva Nas-Bokking opleidingsfunctionaris Nijmegen 03/12/2019

  • Score: 0,8

    duidelijk en overzichtelijk

    Ik heb deze brochure gedownload voor mijn evv-opleiding. Een opfrisser. Marilyn Strijk VIG Apeldoorn 28/11/2019

  • Score: 0,8

    duidelijk

    duidelijk geschreven en goed toepasbaar in de praktijk H. Durgun leerling IG-MZ 3 Oostburg 12/11/2019

  • Score: 0,8

    duidelijk en bruikbaar

    gaat net wat dieper in op gespreksvoering, maar blijft helder en duidelijk. Jose Interne opleider Waalwijk 13/08/2019

  • Score: 1

    Duidelijk, leerzaam toepasbaar

    Heel fijn om op deze manier bezig te zijn met leren communiceren als professional. Het was voor mij opfrissen van weggezakt kennis. Dank voor de laagdrempeligheid en toegankelijkheid. Ik ben prima geholpen zo en kan ermee verder. Monica Verpleegkundige 02/08/2019

  • Score: 1

    Goed kunnen gebruiken

    Tijdens een workshop feedback geven op werk heb ik goed gebruik kunnen maken van onderdelen uit de brochure. Men was erg enthousiast. Myrthe Psycholoog Den Haag 01/08/2019

  • Score: 0,8

    Duidelijk

    Duidelijk beschreven en goed toepasbaar in de praktijk. Kan het goed gebruiken bij mijn verpleegkundige opleiding. Marlina Leerling verpleegkundige Zeist 06/07/2019

  • Score: 0,8

    fijne handleiding

    goede, duidelijk document om te gebruiken om aan anderen duidelijk te maken wat goede communicatie is, hoe het te gebruiken in je gesprekken met klanten Mary Hanekamp ouderenadviseur Dronten 02/07/2019

  • Score: 0,8

    Zeer volledig top

    Extra informatiebron en bijkomende handleiding, zeer nuttig tijdens mijn opleiding Zorgkundige. Dank u wel. Marc J Zorgkundige in opleiding Beringen 05/06/2019

  • Score: 0,8

    maakt communicatie makkelijk!

    Fijn om uitleg aan anderen over communiceren te kunnen geven met hulp van de brochure. Mitzy TIELMAN palliatief verpleegkundige Wilnis 27/05/2019

  • Score: 1

    Helder en praktisch toepasbaar

    Heldere uitleg, vriendelijke opmaak en vooral praktisch toepasbare info. Ook de oefening vond ik heel verhelderend! Iris 02/05/2019