Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Contactpersonen

‘Hoe ga ik om met risicosignalering in het welkomstgesprek?’

Gepubliceerd op: 24-11-2022

Zorgprofessional: ‘Er komt een nieuwe client bij ons wonen. Ik ben bezig met de voorbereiding van het welkomstgesprek. Welke vragen moet ik verplicht stellen als het gaat om risicosignalering?’ Adviseur Rianneke Mulder van ‘Richtlijnen & toepassing’ bij Vilans geeft antwoord en licht toe.

Bij goede zorg is het belangrijk dat je uitgaat van de behoeftes van de bewoner. Aan welke onderwerpen je aandacht besteedt, hangt dus van de bewoner en de situatie af. Als zorgprofessional kan jij dat het beste inschatten. Wel is het belangrijk om rekening te houden met het beleid van je organisatie.

Positieve benadering 

De neiging is soms om vragen in het welkomstgesprek te stellen om risico’s te voorkomen. Terwijl het belangrijker is om het te hebben over wat je wel wilt bereiken. Zo kan je vragen stellen om ondervoeding te voorkomen. Maar je kunt het ook omdraaien. Wat vindt iemand nou lekker qua eten en drinken? Zo sluit je beter aan op iemands wensen. Dat is belangrijk volgens het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Aandacht voor risico’s wanneer dat nodig is 

Soms kan het nuttig zijn om wel aandacht te besteden aan risico’s. Bijvoorbeeld als de bewoner moeilijk loopt en een hulpmiddel nodig heeft. Dan kunnen vragen over valpreventie nuttig zijn. Maar je wilt dat niet standaard steeds uitvragen. Je wilt namelijk goed blijven aansluiten op wat werkelijk nodig is. Loopt een bewoner nog goed? Dan zijn vragen over valpreventie niet zo zinvol. Het is dan beter om het te hebben over wat iemand belangrijk vindt om lichamelijk gezond te blijven. 

Beleid van jouw organisatie 

Toch kan er in het beleid van jouw organisatie staan dat er onderwerpen zijn die je verplicht moet uitvragen. Hier kunnen goede redenen voor zijn. Wel is het belangrijk om als zorgprofessional kritisch te blijven. Soms zijn er regels van wie niemand meer weet waarom die er zijn. Alleen maar opvolgen omdat het dan beleid is, leidt niet tot betere zorg voor de cliënt. Dan adviseren we je om het gesprek hierover aan te gaan. En samen weer even stil te staan bij het ‘Waarom we doen, wat we doen’. De hulpmiddelen van Ontregelen doe je zo helpen jullie hierbij.