Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Thema's Vernieuwend zorgen verbeteren Leren op de werkplek Praktijkvoorbeelden ‘Het klaslokaal van de toekomst is de huiskamer’

Vernieuwend zorgen

‘Het klaslokaal van de toekomst is de huiskamer’

De innovatie van praktijkleren staat hoog op de agenda bij het Summa College. Niet alleen wordt de toekomstige zorg daar beter van, Summa College speelt daarmee ook goed in op ontwikkelingen in de technologie. Bovendien maakt deze school op een slimme manier gebruik van kennisuitwisseling tussen ouderen, studenten en onderzoekers.

Summa College is acht jaar geleden met de uitwisseling tussen ouderen en studenten gestart. Hilde Meijs, Programmadirecteur Summa College: 'We begonnen met een kleine groep van zo’n zeven vooral anderstalige studenten. Inmiddels zitten we nu op zo’n tweehonderd leerlingen.' Het gaat hierbij niet alleen om praten, maar ook om ondersteunende activiteiten als boodschappen doen, Ipad gebruik, samen koken en licht huishoudelijk werk. Meijs: 'We merkten dat mantelzorgers vaker zwaar (over)belast raakten. Daarom wilden we onze studenten ook inzetten ter ondersteuning van de mantelzorger.'

Praten over Nederlandse gewoonten

De mantelzorgondersteuning door studenten blijkt goed te werken. 'Een niveau-2-student is zo enthousiast dat hij elke dag op bezoek gaat, ook al hoeft dat helemaal niet voor de stageopdracht,' vertelt Meijs. 'Daarnaast hebben we de huiskamer in onze school waar oudere buurtbewoners langskomen. Uit een impactstudie onder zo’n tachtig ouderen blijkt dat ouderen en studenten veel van elkaar kunnen leren en het leuk vinden om met elkaar in contact te komen. Onze studenten hebben vaak andere gewoontes, een deel van hen heeft niet-Nederlandse ouders. Dat zorgt vaak voor bijzondere en leerzame gesprekken, zoals over eet- en leef-gewoonten met toename van wederzijds begrip.'

Een belangrijk nadeel is wel dat de zomervakantie een breuk is in de ondersteuning aan de ouderen. Meijs: 'We denken nog na hoe we dat kunnen oplossen. Ook denken we na over een aantal nieuwe beroepen, zoals vitaliteits-begeleider, ketenverpleegkundige en mantelzorg ondersteuner.'

Alternatieve stageplek

Al jaren ziet Hilde Meijs een tekort aan stageplekken. Deze huiskamer kan daar een alternatief voor zijn. 'We zijn namelijk Wijkleerbedrijf Lokaal+ gestart met een huiskamer binnen Summa Zorg, daar doen studenten ervaring op in het organiseren en begeleiden van activiteiten met ouderen. Bovendien zullen in de toekomst steeds meer ouderen langer thuis wonen en daar willen we op inspringen door studenten bij  mensen met een hulpvraag in de wijk stage te laten lopen en de wijkbewoners te vragen stagebegeleider van onze student te worden. Onze huiskamer beschikt verder over allerlei technologische snufjes zoals een slimme vloer. Door sensoren in de vloer kan je bijvoorbeeld snel ontdekken of een bewoner hulp nodig heeft, denk bijvoorbeeld aan valdetectie. Studenten raken op deze manier vertrouwd met dit soort technologieën. Door al deze voordelen zie ik het klaslokaal van de toekomst dan ook als huiskamer.'

Winst voor drie partijen

Op het gebied van technologie kunnen ouderen ook weer van studenten leren. 'We draaien een project waar studenten met een Ipad uitgerust zijn. Daar leren ze op te registreren. Ze kunnen dan bijvoorbeeld beeldbellen met een docent en dit meteen voordoen aan de ouderen. Die kunnen het een volgende keer ook zelf. Ook wetenschap kan van de inzet van studenten profiteren. Voor een onderzoek naar de inzet van sensoren waren veertig studenten nodig. Zij konden de gegevens ophalen voor het onderzoek, door de ouderen te bezoeken. Winst voor drie partijen dus.'

Reflecteren 

Voor het omgaan met studenten vindt Hilde Meijs het vooral belangrijk om goed bij het opleidingsniveau aan te sluiten. 'Reflecteren is een term uit het hbo, die weerstand bij onze mbo-studenten oproept. Je kunt in plaats daarvan veel beter vragen: "Wat gebeurde er?" en "Wat vond je moeilijk?" Soms helpt het ook om een opname te maken, samen naar het filmpje te kijken en feedback te geven.' 

Lokaal opleiden

Hilde Meijs heeft ook haar ideeën over het opleiden van de toekomst: 'Ik zie voor me dat in de toekomst iedereen de wijk ingaat. Dat we bijvoorbeeld in dorpen kleinschalig gepersonaliseerd gaan opleiden. Met groepen van maximaal 15 personen en in samenwerking met lokale partners. Het betreft dan met name de mbo-niveau-2-opleidingen en de Entree-opleidingen waar ook veel Nieuwe Nederlanders aan deelnemen. Als je wil dat deze doelgroep aansluiting vindt, dan moet je de afstand tot de arbeidsmarkt verkleinen.' 

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]