Naar hoofdinhoud Naar footer

Hygiënische werkomgeving in beeld

Gepubliceerd op: 01-01-2019

Laatst bijgewerkt op: 12-11-2025

Werken jullie als team al een langere periode op dezelfde manier? Dan kun je ‘blind’ worden voor (hygiënische) punten die eigenlijk net nog even beter kunnen. Met de tool Hygiënische werkomgeving in beeld kijken jullie met frisse ogen naar de routines. Zo ontdekken jullie waar kansen liggen om handelingen te verbeteren.  

In het kort

Type tool

Meetinstrument

Voor wie

Verpleegkundigen, Verzorgenden, Zorgverleners, Leidinggevenden

Cliëntgroep

Ouderen

Soort kennis

Praktijk

Ontwikkelaar

Om het gesprek over hygiëne op de locatie of afdeling te openen is dit hulpmiddel gemaakt. Het idee is dat collega’s van twee verschillende locaties of afdelingen bij elkaar gaan kijken hoe de hygiëne te verbeteren valt. Omdat je vaak ‘blind’ wordt voor je eigen rommel, is dit een goede manier om met een frisse blik naar de werkomgeving te kijken. Dit hulpmiddel brengt in kaart wat goed gaat en waar nog knelpunten zitten voor een schonere werkomgeving.

Je gebruikt dit hulpmiddel met je eigen team en met het team van een andere locatie of afdeling binnen je organisatie. Het is geschikt voor verpleegkundigen, verzorgenden, aandachtsvelders infectiepreventie en teamleiders.

  • Download en print het ‘werkblad’. 
  • Wissel met een collega van een andere afdeling of locatie. Jullie gaan bij elkaar kijken hoe de hygiëne op de locatie van de ander te verbeteren valt. Loop over de locatie of afdeling en bekijk alle ruimtes.  
  • Plak een geeltje bij alles wat je opvalt en nummer de geeltjes. 
  • Maak een foto van de situatie. Zorg ervoor dat het geeltje met het nummer goed te zien is.  
  • Geef op het werkblad aan welk icoontje past bij deze situatie.  
  • Duimpje omhoog: als je een compliment wilt geven. 
  • Duimpje omlaag: als je aandacht wilt vragen.  
  • Schrijf in steekwoorden op waarom je deze situatie en dit icoontje gekozen hebt.  
  • Bespreek de uitkomsten met je team. Voer met elkaar een kort nagesprek over de punten die nog aandacht vragen. Gebruik daarvoor de instructie ‘nagesprek’. 

Instructie nagesprek: 

Als de werkomgeving in beeld is gebracht, voer je met je collega's een kort nagesprek. Het doel van het gesprek is de reden te achterhalen en tot een oplossing te komen. Kies hiervoor de drie meest opvallende situaties. Stel in het team per situatie (dus per foto) 3x de ‘waarom’ vraag. Loop je vast, stel dan een andere ‘waarom’ vraag.   

Voorbeeld: 

Dit heb je gezien: Een aanrecht vol met spullen.
Vraag aan het team: 'Waarom staan er zoveel spullen op het aanrecht die er niet horen?' 
Antwoord: 'Omdat we deze spullen vaak nodig hebben.'
Vraag aan het team: 'Waarom hebben jullie voor deze plek gekozen om de spullen neer te zetten?' 
Antwoord: 'Omdat op deze plek de bewoners vaak dichtbij zijn en dat is handig met controles doen.' 
Vraag aan het team: 'Waarom kiezen jullie niet voor een andere plek in deze ruimte?' 
Antwoord: 'Omdat alle kasten in deze ruimte vol zitten.'
Oplossing: Kasten in de leefruimte worden opgeruimd en de spullen van het aanrecht die daar niet thuishoren, krijgen een vaste plek in de daarvoor bestemde kast.  

Je hebt nodig: het geprinte werkblad, je smartphone of fotocamera, geeltjes en pennen of stiften.