Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Tijd voor zorg

Tips voor managers: timing van zorg

Timing van zorg is een goede afstemming van tijdvragen van cliënten en tijdsinzet van medewerkers. Dat gebeurt in een periode van beperking van middelen in de langdurige zorg. Er moet scherp gelet worden op de zorginzet, omdat de organisatie anders in de rode cijfers komt. Tegelijk vragen cliënten terecht om aanpassing van zorgtijd aan hun tijdstijl. 

Acht tips voor managers van zorgorganisaties

1. Begin bij de cliënt

Welke tijdvragen zijn er bij cliënten? Hoe willen mensen uit de doelgroep hun leven leiden?

2. Bepaal de klantwaarden

Wat wil de organisatie aanbieden, voor welke klantvoorkeuren is deze er? Denk aan: flexibiliteit, mogelijkheid om vaste afspraken te maken, tijdinzet buiten kantooruren, alarm, continuïteit.

3. Stem de personele inzet af op tijdvragen van de cliënt

Houd hiermee rekening bij indeling van teams en aanname personeel.

4. Betrek medewerkers en informele zorg bij de afstemming op cliëntentijd

Bijdragen aan het leefritme van de cliënt is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

5. Benut verschillende tijdstijlen van medewerkers

De verschillen in tijdstijl dragen bij aan kwaliteit van zorg.

6. Ontwikkel competenties en vaardigheden

Dit houdt balans in het werk, waardoor uitval voorkomen kan worden.

7. Lean werken: vereenvoudig de werkorganisatie

Een organisatie met beperkte overhead heeft meer tijd voor het kernproces.

8. Blijf tijdvreters opsporen en stel werkprocessen bij

 

©2014 V&VN en Artemea

 

Reageer op deze pagina

Wil je reageren op Zorg voor Beter? Lees dan eerst de spelregels door.