Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Dementie

Nieuwe e-learning over delier 21/02/2020

Veel ouderen krijgen te maken met acuut optredende verwardheid, ofwel een delier. Een delier ontstaat vaak bij ouderen, door een lichamelijke oorzaak zoals bijvoorbeeld een blaasontsteking. Een nieuwe e-elearningmodule zet alle informatie op een rij voor zorgprofessionals én voor mantelzorgers. De e-learning is gemaakt door Saxion Hogeschool in samenwerking met ziekenhuis Medisch Spectrum Twente, Universiteit Twente en stichting Livio en ZonMw.

Een delier treedt vaak op als ouderen opgenomen worden in het ziekenhuis, maar kan ook thuis ontstaan en zorgen voor onveilige situaties voor de oudere zelf. Dan is het belangrijk dat familieleden of mantelzorgers een delier vroegtijdig signaleren en weten wat te doen.

Delier ontstaat vaak bij blaasontsteking

Het ontstaan van een delier heeft een lichamelijke oorzaak. Ziekten aan hart, longen, ontstekingen en operaties zijn bekende voorbeelden. Maar ook een darmverstopping, het gebruik van medicijnen of het plots stoppen van medicijnen of alcohol kunnen een delier veroorzaken. Bij oudere mensen in de thuissituatie of in een verpleeghuis is een blaasontsteking één van de meest voorkomende oorzaken van een delier. Andere risicofactoren zijn: ouderdom, dementie, eerdere verwardheid of een veranderde omgeving.

E-learning voor zorgmedewerkers

Met deze e-learning  krijg je meer inzicht en handvaten over de periode voorafgaand, tijdens en na een delier. Je volgt dhr. Bakker, een 85-jarige man die op straat is gevallen en opgenomen wordt in het ziekenhuis. Door het bekijken van video’s en het beluisteren van audio-fragmenten en het lezen van de achtergrondinformatie word je kennis over een delier vergroot. Hoe herken je een delier? Wat kun je beter wel en niet doen? De e-learning is bedoeld voor verpleegkundigen (in opleiding) en andere (zorg)professionals die te maken hebben met patiënten met een delier. Verzorgenden, verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten die ingeschreven staan in het Kwaliteitsregister V&VN ontvangen 3 accreditatiepunten wanneer zij de volledige module hebben doorlopen.

Klachten over de e-learning? Mail ze naar Sandra Koster (Saxion Hogeschool): s.koster.01@saxion.nl

Informatie voor mantelzorgers en naasten

Daarnaast is er informatie voor mantelzorgers. Hoe herken je een delier? En wat moet je doen? Wanneer schakel je hulp in?

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Sandra 10/3/2020

Beste Vera,
Hartelijk dank voor je reactie en fijn te horen dat je er positief over bent. We gaan kijken of we de interventies nog wat explicieter kunnen noemen in de elearning zelf (en niet enkel in de achtergrondinformatie). Ook de verwijzing er naar zullen we proberen mee te nemen.
Vriendelijke groet,
Sandra


vera habes 8/3/2020

Super leuk dat jullie deze e-learning hebben ontwikkeld en gedeeld via deze site. Heel mooi dat er een verhaal lijn vanuit de hele keten in verwerkt is.

Hierbij 2 verbetertips:
1) Wat betreft de e-learning is het onderdeel interventies nogal karig uiteengezet, er worden relatief heel weinig vpk. interventies aangereikt. Terwijl dat nu juist zo belangrijk is voor onze beroepsgroep.
De DOS / bejegening / informatie aan mantelzorg worden specifiek benoemt, maar andere belangrijke (preventieve) interventies niet, zoals :
dag-nachtritme bewaken (gelijk gordijnen openen) -klok en datum duidelijk ophangen - fotos' vragen aan familie - hulpmiddelen aanbieden (niet alleen bril, maar ook b.v. gehoorapparaat) etc. - vocht/elektrolytenbalans bewaken !!!- checken of dhr geobstipeerd is, evt. ontstekingsparameters checken etc.
In het filmpje worden de bedhekken omhoog gedaan met risico op vallen, het is duidelijk dat dit gevaar op levert, maar dit wordt verder niet besproken.. Wat zijn alternatieven b.v. in een dergelijke situatie?

2) ik zie wel achtergrondgegevens, maar er zijn geen referenties vermeld. Jammer, want daar kun je naartoe verwijzen bij de eindtoets. Bij de begintoets had ik 100% en bij de eindtoets 30%. Het was nog heel erg zoeken wat de ''goede antwoorden waren'', na 3 x had ik alles goed. Dit kan best ontmoedigend zijn voor mensen die de punten willen krijgen. Ik zou dit makkelijker maken... b.v. door links naar bronnen waar de goede antwoorden staan, zodat mensen de 2e poging wel 100% scoren en begrijpen wat ze niet goed doen. Dit stimuleert mensen denk ik meer om de toets te herhalen zodat ze de punten ontvangen..


Anne van Voorthuizen 6/3/2020

De makers van de e-elearning (Saxion Hogeschool) lieten ons weten dat het probleem met het certificaat inmiddels is opgelost. Ik hoor graag of er nu nog steeds problemen zijn met de e-learning of dat de problemen zijn opgelost? Bij klachten kun je evt. ook direct contact opnemen met: s.koster.01@saxion.nl
Anne van Voorthuizen, webredacteur Zorg voor Beter


Sandra Koster 6/3/2020

Je hebt een 100% score nodig om je certificaat te kunnen behalen. Eerder was het zo dat niet zichtbaar was welke vragen er fout waren beantwoord. Dat is inmiddels aangepast. Je kan de toets nog een keer maken en bij 100% een certificaat krijgen. Dit kun je mailen naar backoffice.agz@saxion.nl. Zij verzamelen alles en zullen 1x per maand de punten toekennen.


Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer