Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Vernieuwend zorgen

Verzorgend leiderschap: ‘Je bent de stem van de verzorgenden’ 19/11/2020

Verzorgende IG Joke Zoetemelk is ambassadeur van haar vak. Zij volgde het ambassadeurstraject bij V&VN en is de verbindende schakel tussen het werkveld en het bestuur. ‘Ik denk mee, breng zaken in, stimuleer collega’s en geef feedback. Soms is dat spannend, maar het geeft ook veel energie.’ Joke doet mee aan de werkplaats ‘Verzorgend leiderschap’ van Zorg voor Beter.

Joke ZoetemelkWat is verzorgend leiderschap? Voor Joke Zoetemelk, verzorgende IG bij Marente, is het een veelomvattend begrip. Joke legt uit: ‘Ik denk mee met en heb inbreng in zaken die te maken hebben met de kwaliteit van zorg voor mijn cliënten. Ik denk positief en geef niet snel op. Ook stimuleer en motiveer ik collega’s en help hen om in hun eigen kracht te komen.’

Verzorgenden in het coronacrisisteam

Het is heel fijn om direct punten te kunnen inbrengen waar wij als verzorgenden tegenaan lopen. 

Een voorbeeld? Joke vertelt: ‘Het was de bedoeling dat iemand uit de vakgroep verzorgenden zou deelnemen aan het coronacrisisteam. Vanwege corona kon ik die rol zelf niet vervullen. Ik ben toen op zoek gegaan naar een geschikte collega. In eerste instantie was diegene hier onzeker over. Zij dacht: “kan ik dat wel?” We hebben hier toen uitgebreid over gepraat. Nu zit mijn collega al een tijdje in het crisisteam. Het gaat super goed. Het is heel fijn om direct punten te kunnen inbrengen waar wij als verzorgenden tegenaan lopen.’ 

Werkplaats Verzorgend leiderschap

In de Zorg voor Beter werkplaats ‘Verzorgend leiderschap’ onderzoeken we hoe we verzorgenden kunnen faciliteren om meer leiderschap te tonen. Het resultaat van deze werkplaats is een overzichtelijke en toegankelijke bundeling van handvatten, die aansluit bij de behoeften van verzorgenden of studenten.
Lees verder

Stem laten horen 

Joke vindt het belangrijk om haar stem te laten horen. Zowel op haar eigen locatie als binnen de hele organisatie, op congressen, bij V&VN, Vilans en het ministerie van Volksgezondheid. Joke vertelt: ‘Ik denk graag mee over vragen die worden gesteld vanuit V&VN. Die gaan bijvoorbeeld over hoe het gaat met verzorgenden in Nederland, of hoe bepaalde zaken worden opgepakt binnen organisaties. Op die manier ben je de stem van de verzorgenden, heel breed. Ook gebruik ik Twitter en Facebook om mee te denken over bepaalde onderwerpen en om berichten te delen met collega verzorgenden.’

Flyer beroepstrots

Als ambassadeur laat Joke zien hoe mooi haar vak is. De vakgroep verzorgenden, die Joke binnen de organisatie heeft opgericht, heeft daarvoor een flyer gemaakt over beroepstrots. Joke licht toe: ‘De flyer maakt ons ervan bewust hoe mooi ons vak is. Ook kunnen we hem gebruiken voor de werving van nieuwe verzorgenden.’

Waarom ons vak zo mooi is

Uit de beroepstrots flyer, ontwikkeld door de vakgroep verzorgenden van Marente:

  • Contact met cliënten, familie en collega’s, écht iets voor elkaar betekenen.
  • Een glimlach kunnen veroorzaken.
  • Persoonlijke, liefdevolle en cliëntgerichte zorg geven.
  • Het gevoel geven dat mensen gezien en gehoord worden.
  • Het vertrouwen van mensen krijgen voor een glimlachen een traan.
  • Dankbaarheid, blijheid en waardering dat je er bent.

Bekijk de flyer beroepstrots van Marente (pdf)

Leiderschap tonen

Wat het tonen van leiderschap Joke oplevert? Ze legt uit: ‘Energie en het gevoel dat ik er echt toe doe. Dat ik mag meedenken en meebeslissen, dat ik serieus genomen word. Dat ik kan vertellen waar wij verzorgenden in de praktijk tegenaan lopen en wat wij nodig hebben.’

In gesprek met het bestuur

We hebben nu echt een gesprek samen, het zijn geen moeilijke gesprekken meer.

De eerste keer dat Joke een gesprek had met het bestuur was ze erg zenuwachtig en had zich goed voorbereid. 'Ik had de punten die ik wilde bespreken op papier gezet. Hoewel alles op mijn lijstje aan bod was gekomen, vond ik het nog moeilijk mijn punt te maken.’ 

Joke bedacht hoe ze dit soort gesprekken gemakkelijker kon maken voor zichzelf. Ze legt uit: ‘Ik heb toen een aantal tips op papier gezet. Deze tips geven me houvast, waardoor de gesprekken voor mijn gevoel nu veel beter verlopen. We hebben nu echt een gesprek samen. Het zijn voor mij geen moeilijke gesprekken meer.’

Daadkrachtig durven zijn 

Duidelijkheid en eerlijkheid zijn volgens Joke van belang bij het tonen van leiderschap. Ook feedback hoort daarbij. Joke licht toe: ‘Ik ben wel eens bang dat mensen anders over mij denken. Zo van: “oh, daar heb je haar weer”. Daar leer je wel mee omgaan. Laatst had ik een dagprogramma gemaakt voor een mevrouw die erg onzeker was op haar rollator. Al snel vindt iedereen er iets van. Natuurlijk probeer ik daar rekening mee te houden, we doen het immers met elkaar, maar soms moet je kunnen zeggen: “nu is het goed”.’ 

Laat je horen

‘Hoe meer je jezelf duidelijk laat horen, hoe normaler het gevonden wordt,' is de ervaring van Joke. 'Feedback wordt vaak gezien als iets negatiefs, maar het is juist iets positiefs. Op die manier houd je de zorg en de samenwerking hoog. Gewoon door open en eerlijk te zijn. Zo van: “goh, let je daar nog even op”. Ik zeg ook altijd tegen anderen: “als ik iets vergeet, zeg het ook even tegen mij”. Dat geldt ook voor leerlingen. Laat je gewoon horen. Als je het op een nette manier zegt, is er niets aan de hand!’

Interviewer: Myrthe van der Meeren

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer