Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Welbevinden en levensvragen

Samen leren van dilemma’s levert veel op 20/10/2020

Hoe herken je dilemma’s, hoe ga je ermee om en leer je er samen van? Daar is aandacht voor geweest in de werkplaats ‘Dilemma’s in de zorg’. Wat hebben de deelnemers van zorgorganisatie Surplus aan de werkplaats gehad? En wat gaat het werken met dilemma’s voor Surplus betekenen? 

Op 21 september kwamen onder begeleiding van Vilans, de deelnemers van de werkplaats van Surplus bijeen. Hierbij waren ook de raad van bestuur, regio- en locatiemanagers en de kwaliteitsadviseur aanwezig. Aan de werkplaats van Vilans namen negen teams deel, waarvan drie van zorgorganisatie Surplus. Projectleider Jeanny Engels overhandigt een exemplaar van het eindresultaat, de 'Routeplanner bij dilemma's in de zorg' aan bestuurder Anthonie Maranus.

Programma ‘Zie mij’

Binnen het programma ‘Zie Mij’ wil Surplus actief aan de slag met het herkennen en leren van dilemma’s. Zij doen dit door het werken met dilemma’s in de dagelijkse praktijk op te nemen. Zodat bewoners, familie en medewerkers elkaar zien en zich gezien voelen.

Wil jij meer weten over dilemma’s?

Genoemde dilemma’s in de zorg

Tijdens de bijeenkomst noemden de deelnemers dilemma’s waar zij zich in herkenden:

  • Moeten we of mogen we het overlijden van familielid achterhouden voor een bewoner als andere familieleden dit willen?
  • Hoe zorgen we tijdens corona dat de veiligheid en welzijn van bewoners en medewerkers in orde zijn?
  • Hoe ga je om met partners die samen bij Surplus wonen, maar zeer verschillende wensen hebben?

Voordelen van bespreken dilemma’s

Hoe gaat het nu met Surplus na de werkplaatsdeelname? De deelnemers voeren gesprekken over dilemma’s binnen hun eigen teams. Medewerkers hadden eerst moeite om hun eigen dilemma’s te herkennen en te benoemen. Door vaker dit gesprek te voeren, lukt dat steeds beter. De deelnemers ervaren dat hierdoor ook een groter samengevoel ontstaat binnen de teams. Ook kunnen leidinggevenden zo makkelijker bijdragen aan de oplossing van de dilemma’s. Tot slot geven medewerkers aan dat de visie van Surplus zo ook voelbaarder wordt in het dagelijkse werk.

Dilemma’s van bewoners en naasten

Wat zijn de toekomstplannen van Surplus? Wat zijn hun doelen als het gaat om het werken met dilemma’s? Welke acties horen daarbij? De deelnemers geven aan dat het mooi zou zijn als werken met dilemma’s onderdeel wordt van het kwaliteitsplan. Ook kan het bijdragen aan deskundigheidsbevordering. Daarnaast zou het fijn zijn als er meer aandacht komt voor dilemma’s die bewoners en naasten ervaren. Dat draagt bij aan een betere kwaliteit van zorg en leven. Wel moeten daarvoor de randvoorwaarden op orde zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een aanspreekcultuur. In zo’n cultuur kunnen medewerkers, naasten en bewoners elkaars dilemma’s zien en horen. Dat maakt dat iedereen zich begrepen voelt.

Over de werkplaats ‘Dilemma’s in de zorg’

De werkplaats liep van 2018 tot en met 2020 en werd gefinancierd door ZonMw. Vilans voerde de werkplaats in samenwerking met Surplus, Opella en TSN uit. Andere samenwerkingspartners waren: Hogeschool Arnhem Nijmegen, Hogeschool Rotterdam, ROC Utrecht en een expertgroep. De expertgroep bestond uit ervaringsdeskundigen, hbo-docenten, ethiek-experts en medewerkers van ActiZ en V&VN.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer