Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Home Nieuws Nieuws 2020 februari 'Meer tijd voor de cliënt door het ontregelen van zorg'

Regeldruk

'Meer tijd voor de cliënt door het ontregelen van zorg' 10/02/2020

Esther Jong-Van Wilsum merkte dat ze in haar werk steeds meer belemmerd werd door alle regels, afvinklijstjes en formulieren. Samen met een aantal collega’s schrijft ze een brandbrief aan het management team.

Esther stuurde een brandbrief aan het management van Wilgaerde om regeldruk terug te dringenEen brandbrief, dat klinkt serieus.

'Medewerkers en bestuur lagen niet meer op een lijn. Er moest iets veranderen. Natuurlijk was het doodeng om in actie te komen. Maar het heeft mij en mijn collega’s veel gebracht. Ik heb de voormalige directeur Zorg uitgenodigd een dagje met mij mee te lopen. Zij zag met eigen ogen hoe druk het was en dat dingen anders konden. Vlak daarna was het congres Radicaal Vernieuwen en vroeg ze mij en enkele collega’s mee daarnaar toe. Daar werden we met z’n allen zo enthousiast van, dat we vol overgave ermee aan de slag zijn gegaan.'

Wie betrek je bij het schrappen van regels?

'Ik ben veel in overleg met de afdeling Kwaliteit en de kwaliteitsverpleegkundigen. We bekijken samen of een regel, formulier of afvinklijst werkelijk nodig is. Neem nu de handtekening onder het zorgplan. Die schrappen we en dan evalueren we zes tot acht weken later wat het oplevert. Om meer bekendheid te geven aan het schrappen van de regel, schrijf ik er een blog over op ons intranet en de kwaliteitsverpleegkundigen vertellen erover tijdens teamvergaderingen op de afdelingen. Zo gaat het balletje rollen. De meeste collega’s zijn blij dat bepaalde handelingen niet meer hoeven worden uitgevoerd, er is tenslotte genoeg werk te doen.'

Is het werkelijk zo makkelijk?

Tips van Esther

Wat gebeurt er als we ons niet vasthouden aan regels, afvinklijstjes en formulieren? Dat was de vraag die verzorgende IG Esther Jong-Van Wilsum zichzelf stelde toen ze merkte dat haar werk steeds meer belemmerd werd door al die regels. Ze besloot actie te ondernemen en het zelf te ervaren.
Lees het hele praktijkvoorbeeld
'Eigenlijk wel ja. Medewerkers vonden het in eerste instantie best spannend om lijstjes los te laten, ze zagen beren op de weg die er eigenlijk niet waren. Begrijpelijk, het is natuurlijk ook spannend om te stoppen met dingen die je al jaren op de automatische piloot doet. Het is daarom ook heel belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven. Met je leidinggevende, je team, collega’s van andere afdelingen. Bij het evalueren moeten we ook heel vaak lachen met elkaar. Dan begrijpen we niet waarom we zo bang waren een regel af te schaffen. Het leuke is dat als je merkt dat het werkt, het zich als een olievlek verspreidt naar andere afdelingen. Collega’s worden nieuwsgierig: waarom gebruiken jullie die afvinklijstjes niet meer? Wat levert het op? Uiteindelijk wil iedereen (meer) tijd en aandacht hebben voor de bewoners. Dus alle handelingen schrappen die niet echt nodig zijn, is alleen maar fijn.'

Heeft het ontregelen van zorg daadwerkelijk ertoe geleid dat er meer tijd en aandacht is voor de cliënt?

'Zeker weten! We kijken samen met de activiteitenbegeleiders wat de bewoners graag willen. Daar proberen we zo goed mogelijk aan tegemoet te komen. Ook is er meer tijd om even een kop koffie bij een bewoner te drinken en een praatje te maken. Verder gaan we nu veel meer met de bewoners naar buiten. Naar het park, de dierentuin of de markt.'

Wilgaerde heeft 17 locaties. In de toekomst wil je ook op die locaties de zorg meer ontregelen. Welke stappen heb je daarin nog te zetten?

'Binnenkort ga ik op een aantal locaties collega’s ‘inwerken’. Zij worden dan de kartrekker op hun locatie voor het ontregelen van zorg. Zij zullen een dag met mij meelopen om te zien hoe wij het ontregelen van zorg hebben aangepakt. Zij zullen dan zelf ook gaan nadenken over wat anders kan in hun werk en op hun locatie. Dit zal ertoe leiden dat deze kartrekkers zelf initiatieven nemen in het ontregelen van zorg. Uiteraard zal ik ze daarbij adviseren.'

Als je nu terugkijkt op de afgelopen jaren ben je dan blij dat in actie bent gekomen?

'Natuurlijk, het heeft mij en mijn collega’s zoveel opgeleverd. Ik ben blij dat ik van de directeur Zorg de mogelijkheid heb gekregen om aan de slag te gaan met het ontregelen van de zorg. Dat was bij vlagen ook best pittig, want sommige collega’s wilden helemaal niets veranderen. Doordat onze bestuurster, Iris van Bennekom, mij altijd steunde, ben ik doorgegaan. Ik doe dit niet alleen voor mijn collega’s, meer voor de bewoners. Ik wil niet dat mijn ouders, die nu nog thuis wonen, op deze manier zorg krijgen als ze daar aan toe zijn. Dat beeld heb ik continu voor ogen. En daarom blijf ik doorgaan met het ontregelen van de zorg.'
JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Regeldruk

Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer