Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Mantelzorg

Jonge mantelzorgers helpen bij onderzoek naar jonge mantelzorgers 04/06/2020

Jonge mantelzorgers kunnen te maken krijgen met stress. Dit heeft invloed op hun gezondheid, welbevinden en schoolprestaties.

Daarom doet het project Me-We onderzoek naar hoe hun veerkracht kan worden versterkt, ook in het onderwijs. En bijzonder: jonge mantelzorgers en jongeren doen zelf mee aan dit onderzoek als co-onderzoekers. 

Met het project Me-We doet Vilans samen met het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) onderzoek. Het doel? Onderzoeken hoe jonge mantelzorgers kunnen worden ondersteund. Jonge co-onderzoekers hebben meegeholpen om het onderzoek te organiseren op middelbare scholen en mbo-opleidingen. Op dinsdag 26 mei - een week voor de Week van de Jonge Mantelzorger - kwamen de jonge co-onderzoekers bijeen om te vertellen over hun bevindingen. 

Lees meer over het Europese project Me-We op de website van Vilans

Groepsbijeenkomsten op school

Het onderzoek ging van start met kick-off-bijeenkomsten om meer bewustwording over en bij jonge mantelzorgers te creëren. Niet iedereen herkent zichzelf of een ander namelijk als jonge mantelzorger. ‘Jongeren moeten vertrouwd raken met zo’n term. Het is al een hele stap om toe te geven dat je jonge mantelzorger bent. Daarna kun je er pas iets mee doen.’ Na de kick-off bijeenkomsten konden jonge mantelzorgers zich opgeven voor een training op school. De inhoud was gebaseerd op de methode DNA-V. Deze biedt technieken uit de acceptatie- en commitmenttherapie en positieve psychologie, zoals mindfulness oefeningen. 

Verschillen in de praktijk

De co-onderzoekers zijn enthousiast over de training voor jonge mantelzorgers, maar hebben wisselende ervaringen met de toepassing op scholen. Op sommige scholen lag de nadruk meer op bewustwording. Andere scholen hebben ook de stap kunnen zetten naar het aanbieden van de training voor jonge mantelzorgers. De co-onderzoekers zagen welke factoren een positieve invloed hadden op het onderzoek. ‘Tieners konden bij ons op school meedoen met de bijeenkomst die in plaats van een lesuur kwam. Hierdoor was de motivatie groter,’ benadrukt een co-onderzoeker. Haar advies is dan ook om zo’n training niet na schooltijd aan te bieden. Dat maakt de drempel voor deelname hoog. ‘Wat ook goed werkte, was dat we eerst samen hebben geluncht met de leerlingen die zich hadden opgegeven. Zo hebben we elkaar beter leren kennen. Hierdoor durfden deze leerlingen ook veel te vertellen in de training.’

Enthousiasme vasthouden            

Meerdere co-onderzoekers merkten dat jonge mantelzorgers in eerste instantie heel enthousiast waren tijdens de kick-off-bijeenkomst. Maar veel jonge mantelzorgers startten uiteindelijk niet met de training. ‘Je kunt leerlingen enthousiast maken met een kick-off-bijeenkomst. Maar het is een hele kunst om dat enthousiasme ook warm te houden. Belangrijk is om goed contact te houden nadat ze uitgenodigd zijn. Laat jongeren ook benaderen door een vertrouwd persoon die zij al kennen, bijvoorbeeld een mentor.’

Anonimiteit 

‘Bij onze school wilden leerlingen liever niet meedoen omdat deelname niet helemaal anoniem was. Dus dat andere leerlingen wisten “die en die gaat meedoen”.’ ‘Bij ons wilden 2 deelnemers liever geen toestemming aan hun ouders vragen,’ vult een andere co-onderzoeker aan. ‘Die ouders waren namelijk de reden dat zij jonge mantelzorger waren. Daarom durfden ze niet naar hen toe.’

Veiligheid

Veiligheid wordt door meerdere co-onderzoekers benoemd als heel belangrijk. Hierbij helpt een klimaat waarin de docenten en trainers zelf open zijn. ‘Op onze school deelden sommige docenten hun eigen ervaring. Zij waren zelf ook jonge mantelzorger geweest. Dat maakt het makkelijker voor een leerling om open te zijn.’ Daarbij hielp het dat sommige co-onderzoekers zelf jonge mantelzorger zijn geweest: ‘Voor mij was dit een waardevolle ervaring. De training was de training die ik zelf graag had willen doen toen ik jonge mantelzorger was.’

Benieuwd wat jij voor jonge mantelzorgers kan doen? 

  • Werk je in het onderwijs? Maak het onderwerp dan bespreekbaar in de klas. Bijvoorbeeld door het (laten) verzorgen van gast- of themalessen. Steunpunten mantelzorg bieden dit aan. Dit kan positief bijdragen aan meer begrip voor jongeren die zorgen in jouw klas. 
  • Op de pagina ‘Onderwijs & mantelzorg’ van MantelzorgNL vind je handige informatie en 2 onderwijstoolkits. 
  • Lees ook het artikel ‘Jonge mantelzorgers vinden vooral het “zorgen maken om” zwaar’

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer