Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Welbevinden en levensvragen

Film Elza helpt bij reflecteren met collega’s 07/03/2020

Vilans heeft een educatieve film ontwikkeld over professionele nabijheid bij dementie en helpt bij zelfreflectie met collega's.

De film gaat over Elza, een wijkverpleegkundige, en haar cliënt Grace, een oudere dame met dementie. Grace zegt tegen haar: ‘Je bent te dik!’ Elza probeert beleefd te blijven, maar dat is niet makkelijk. 

Wijkverpleegkundigen nemen ook hun persoonlijke verhaal mee als ze bij cliënten thuiskomen. Soms kan dat een goede relatie en nabijheid met hun cliënten in de weg staan. Daarnaast kan een situatie met een cliënt iets persoonlijks triggeren,  waardoor je niet reageert zoals je eigenlijk zou willen reageren.

Bekijk de film Elza

https://www.youtube.com/watch?v=D5GgssTK2UM

‘De film laat zien dat je je eigen leefwereld meeneemt,’ vertelt regisseur Hans Lein. ‘Ik heb de film aan verschillende wijkverpleegkundigen laten zien die dat herkenden. Doordat het een herkenbare situatie is tussen client en wijkverpleegkundige kan het gesprek tussen collega’s op gang worden gebracht.

Zelfreflectie

‘Met deze film willen we laten zien dat zelfreflectie belangrijk is voor zorgprofessionals,’ vertelt Vilans-adviseur Rinske Boomstra. Zelfreflectie betekent stilstaan bij hoe je werkt. Je neemt de tijd om eerlijk naar je eigen gedrag te kijken. Denk daarbij terug aan hoe je de zaken hebt aangepakt, waarom je dat zo hebt gedaan en wat je anders zou kunnen doen. De film Elza kan hierbij helpen. 

Door in gesprek te gaan met collega's kan er tot nieuwe inzichten worden gekomen om de relatie met de client te verbeteren. De film is openbaar en iedereen kan de film Elza kijken, maar het heeft wel wat inleiding nodig. Om het goed te laten werken hebben we een aantal tips op een rij gezet:

Hoe kun je de film Elza goed inzetten? 

  1. Bereid je goed voor. Bekijk de film eerst zelf en bedenk wat je wilt bereiken als je de film aan je collega’s laat zien. Als je een open gesprek op gang wilt brengen, is het bijvoorbeeld belangrijk om voor voldoende tijd te zorgen en na te denken over welke vragen je zou kunnen stellen.  
  2. Vertel van tevoren dat de film de situatie expres wat sterker en scherper neerzet om te prikkelen tot een gesprek. Het is dus geen realistische weergave van de werkelijkheid. Zo voorkom je dat er later een gesprek op gang komt of de situatie realistisch is of dat mensen zeggen: dat zou ik echt nooit zo doen!  Als mensen toch emotioneel reageren, kan ook dat onderwerp van gesprek zijn. Maar dat is niet het doel van de film. 
  3. Zet de film regelmatig stop op momenten en stel vragen. Bijvoorbeeld: wat zie je hier gebeuren? Kom je dit zelf wel eens tegen? Wat vind je daar dan lastig aan? Wat helpt je daarin? 
  4. Zorg voor een veilige sfeer waarin mensen zich open durven te stellen.  Zo kun je van tevoren afspreken dat iemand na de film iets vertelt over een situatie waar zij zelf ook persoonlijk geraakt werd door een cliënt, waardoor ze anders reageerde dan ze had gewild. Dan zijn anderen ook sneller geneigd om zich kwetsbaar op te stellen.
Meer weten over professionele nabijheid of geïnteresseerd in ondersteuning daarbij? Neem contact op met Rinske Boomstra, r.boomstra@vilans.nl.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer