Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Tijd voor zorg

Blog: Hoe blijf je weerbaar in tijden van corona? 23/10/2020

De coronacrisis is nog niet voorbij. Veel zorgmedewerkers zien op tegen de nieuwe golf en misschien wel meerdere golven, die nog komen. De druk, stress, lange diensten, grote onzekerheid en veel tijdsdruk, vooral op plekken in de zorg waar de corona genadeloos toe kan slaan. In haar blog geeft Gabriëlle Verbeek, expert van het thema Tijd voor zorg, tips hoe je weerbaar blijft tijdens deze periode.

Uitputting door combi tijdsdruk en empathie

'Ik was dit voorjaar erg bezig met een vrouw van mijn eigen leeftijd, die wekenlang op de afdeling lag. Worstelend met corona. Ik kon me zo goed voorstellen hoe wanhopig ze was, met haar drie kinderen die nog op de lagere school zaten. Ze heeft het niet gered. In de nachtdienst na mijn dienst is ze overleden. Haar kinderen en haar man heeft ze alleen nog via Skype gezien. Er zit nog steeds een grote knoop in mijn buik. Ik kan de pijn nog voelen die er was. We hebben ons kapot gewerkt in die tijd. Nu zie ik erg op tegen de volgende maanden. Wat staat ons nog te wachten?'

Empathie, het meeleven en meevoelen met je cliënt, is een sterke eigenschap van veel zorgprofessionals. Tegelijk is het een valkuil. Je kan meegezogen worden door de gevoelens en situaties van je cliënten. Waardoor je niet meer kan ontspannen. Vooral in combinatie met hoge tijdsdruk en weinig privétijd is dit een gevaarlijke cocktail.

Bekijk onderstaande video (in het Engels) over 'compassion fatigue' (medelevenvermoeidheid):

https://www.youtube.com/watch?v=v-4m35Gixno

Rust nemen is echt nodig, juist nu

Goed voor jezelf zorgen is heel belangrijk in de zorg. Anders raak je opgebrand en zit je langere tijd ziek thuis. Daar doe je jezelf, je cliënten en je collega’s geen plezier mee. Door ons (promotie)onderzoek naar tijdsdruk en tijdsbeleving in de zorg weten we dat er zorgverleners zijn die ondanks drukke dagen toch goed voor zichzelf zorgen. 

'Je moet zelf rustig blijven en dat kan ik. Ook om te zorgen dat de afdeling overeind blijft. Als je dat niet doet, klapt het om. Ik probeer rust over te dragen aan patiënten en collega’s en die voel ik zelf ook. Als ik dat niet heb dan stapelt het zich op, een soort stress. Daarom zorg ik voor mijn eigen rust. Ik neem altijd pauze, wat er ook gebeurt. Al is het maar 5 of 10 minuten.'
Verpleegkundige ziekenhuis

Stress en haast bouwen zich op in je werk. Belangrijk in je werk is het op tijd terugschakelen, als je periodes van tijdsdruk hebt. Dat betekent dat je bewust je tempo verlaagt. Soms kan dat al op je werk, door net wat rustiger te lopen of even kort pauze te nemen. Je hartslag en ademhaling worden rustiger. Je kunt weer open staan voor je omgeving. Het nemen van pauze om op adem te komen is belangrijk om het werken in de zorg op een goede manier vol te houden. 

6 tips om pauze te nemen

  1. Houd voor ogen: pauze is belangrijk voor de zorg die ik geef: Bedenk dat het nemen van pauze iets oplevert in je werk. Een ontspannen en uitgeruste medewerker maakt minder fouten en werkt sneller. In coronatijd heb je minder kans om zelf ziek te worden als je fris blijft. Dat is voor iedereen beter.
  2. Spreek elke dienst vooraf af hoe en wanneer pauze wordt genomen: Laat je niet overvallen door de hectiek. Bouw met collega’s pauzemomenten in en vang het voor elkaar op.
  3. Ontdek wat bij jou past: Je hebt recht op een half uur pauze als je meer dan 5,5 uur werkt in een dienst. Die kan je eventueel splitsen in twee keer een kwartier. Ontdek wat bij jou het beste past en vertel dat.
  4. Zorgverlening gaat altijd met pieken en dalen. Gebruik die momenten: Pak de iets rustigere momenten. Om even te zitten (als je veel staand werk doet), een kop koffie te drinken of een praatje te maken.
  5. Laat los. Verlaat je werkplek: Pauze nemen terwijl alles om je heen doorgaat, is veel moeilijker dan op een plek buiten je directe werkomgeving. Ga zo mogelijk naar buiten. Dat doet wonderen voor je geest en lichaam. Je kunt weer beter helikopteren en zien wat nodig is.
  6. Neem juist op drukke diensten time-outs: Door dit echt te doen, voel je dat je voor jezelf zorgt. Het is een vorm van zelfrespect. Je krijgt meer rust en straalt dat uit.

Neem time-outs

In deze mindmap staan 33 time-outs. Dat zijn korte pauzemomenten, op je werk of na je werk. het zijn opfrissers. Kies jouw favoriet eruit en gebruik die!

Wil je meer weten over tijdsdruk en hoe hiermee om te gaan?

In het thema Tijd voor zorg verzamelen we goede ideeën en praktische werkvormen om beter om te gaan met tijd in de zorg.

Ga naar de themapagina

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer