Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Onderwijs

Innovatieprijs: beeldvorming ouderen

Studenten van de opleiding Verpleegkunde van Hogeschool Windeheim tekenen het levensverhaal van een oudere op en maken hierbij een product dat de beeldvorming over ouderen bij hbo studenten verbetert.
 

Werkwijze

Het lectoraat Innoveren in de Ouderenzorg ontwikkelde samen met de opleiding verpleegkunde een actieplan om de beeldvorming  over het werken met ouderen van studenten verpleegkunde positiever te maken. Eén van de onderdelen van dit actieplan is de innovatieprijs met als opdracht: ‘Verzin en maak een product dat de beeldvorming over ouderen bij hbo-studenten verbetert’. Deze opdracht konden de studenten koppelen aan een reguliere opdracht om op basis van een interview met een oudere het levensverhaal van deze oudere te beschrijven.

De uitdaging in de opdracht zat erin om het levensverhaal zo vorm te geven dat het bij kan dragen aan het verbeteren van de beeldvorming over het werken met ouderen. Op een jaarlijks symposium op de dag van de verpleging beoordeelde een jury welke studenten  het beste eindproduct leverden. De jury bestond uit 2 ouderen van de Denktank 60+ Noord, een docent Verpleegkunde en de lector innoveren in de ouderenzorg. Zij beoordeelden de inzendingen op basis van een aantal vooraf bepaalde criteria

Resultaat

Alle studenten in het blok ‘ouderen’ tekenden het levensverhaal van een oudere op. Dit waren ouderen die zij zelf hebben benaderd. Voor de aanvullende opdracht voor de innovatieprijs waren er 3 inzendingen: een PowerPointpresentatie, een film en een klok.

Studenten Marijke Dix en Maartje LouwersStudenten Marijke Dix en Maartje Louwers maakten de winnende inzending: een werkende klok met een diameter van ruim 1 meter, die zij hadden beplakt met foto’s en teksten van een oudere en diens levensverhaal. Beide studenten vonden het een leuke opdracht, waarmee ze met plezier creatief aan de slag waren gegaan. Ze kozen voor een klok, omdat die symbool staat voor tijd. Dat het levensverhaal van een oudere vrouw  erin is verwerkt, heeft de beide studentes veel inzicht gegeven: ‘Als je iemand persoonsgerichte zorg wilt geven, is het belangrijk dat je zijn of haar levensverhaal kent. Je kunt dan bijvoorbeeld rekening houden met gevoeligheden of je begrijpt beter waarom iemand op een bepaalde manier reageert.’

Volgens de jury is de klok goed gekozen. Het is een creatief idee dat mooi is uitgevoerd. Het is zichtbaar dat de studenten zich goed verdiep hebben in deze persoon.

De opleiding en het lectoraat prijzen het dat op deze manier aandacht aan ouderen besteed wordt in het curriculum. Zij zien vooral meerwaarde in de koppeling tussen de opdracht en het jaarlijks terugkerende symposium ‘The voice of Florence’ op de dag van de verpleging. Tijdens dit symposium zijn veel verpleegkundigen uit de praktijk aanwezig. Koppeling met een kennismaking tussen jong (studenten) en oud (ouderen) geeft daarbij nog een extra dimensie aan het symposium.

Leerpunt

De innovatieprijs is een extra opdracht die studenten kunnen doen voor vrij in te vullen studiepunten. Doordat de PR en informatie over de opdracht richting studenten vrij laat op gang kwam, hadden veel studenten al een andere keuze gemaakt voor hun vrije opdracht. Dit maakte dat er weinig inzendingen waren voor de innovatieprijs.

Toekomstplannen voor de opleiding

De opdracht over het levensverhaal en de daaraan gekoppelde opdracht voor de innovatieprijs blijven onderdeel van het curriculum van Verpleegkunde. Daarnaast blijft Windesheim binnen de opleidingen Verpleegkunde en Toegepaste Gerontologie samenwerken met ouderen van de werkgroep onderwijs en onderzoek van denktank Noord 60+. Door hen worden bijvoorbeeld opdrachten voor studenten aangereikt en er zijn ideeën om hen colleges of les te laten geven. Lees meer hierover bij

Meer weten?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Hogeschool Windesheim
Margreet van der Cingel
Hoofddocent en senior onderzoeker Gezondheidswetenschappen
E-mail: CJM.vander.Cingel@windesheim.nl

Denktank 60+ Noord
Anjo Geluk en Ria Heshusius
E-mail: willemanjo@zonnet.nl
Website: www.denktank60plusnoord.nl

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven