Routeplanner bij dilemma’s in de zorg
Gepubliceerd op: 01-04-2020
Laatst bijgewerkt op: 18-06-2025
Dilemma's horen bij werken in de zorg. Mensen denken nu eenmaal heel verschillend over dingen en iedereen heeft andere normen en waarden. Hoe ga je om met deze verschillen? De 'Routeplanner bij dilemma's in de zorg' helpt je op weg om hierover het gesprek aan te gaan.
Dilemma's herkennen
Hoe herken je dilemma’s? Hoe zet je ze op de agenda? Hoe ga je ermee om? En wat leer je ervan? In de werkplaats 'Dilemma’s in de zorg' (2019-2020) gingen 9 teams uit 3 zorgorganisaties (waaronder Surplus en Opella) met deze vragen aan de slag. Hun ervaringen en inzichten zijn vertaald naar de 'Routeplanner bij dilemma’s in de zorg', voor praktijk en onderwijs.
Voor wie is deze handreiking?
Deze handreiking is bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in de VVT en het onderwijs en graag:
- Aan de slag willen met dilemma’s van cliënten, naasten en zorgprofessionals en op zoek zijn naar passende antwoorden.
- Willen weten wat ze kunnen doen als ze dilemma’s in de zorg tegenkomen.
- De persoonsgerichte zorg en kwaliteit van zorg door hun team en in hun organisatie willen verbeteren.
- Het moreel kompas van zorgprofessionals (in opleiding) willen vergroten.
Veel mensen en organisaties betrokken
HAN University of Applied Sciences, Hogeschool Rotterdam en ROC Midden Nederland werkten ook mee aan de werkplaats. Verder was er een expertgroep bij betrokken met ervaringsdeskundigen, hbo-docenten, experts ethiek en medewerkers van ActiZ en V&VN.