Naar hoofdinhoud Naar footer

Handleiding Vaardig omgaan met tijd voor zorg

Gepubliceerd op: 31-08-2014

Laatst bijgewerkt op: 05-09-2025

Veel medewerkers in de zorg ervaren tijdsdruk. Naar huis gaan met het vervelende gevoel dat je onvoldoende tijd had voor je cliënten. Dit moet niet te vaak voorkomen, want dan neemt je werkplezier flink af.

In het kort

Type tool

Handreiking

Voor wie

Zorgverleners, Verzorgenden, Verpleegkundigen

Cliëntgroep

Ouderen

Soort kennis

Praktijk, Onderzoek

Auteur

Gabriëlle Verbeek

Ontwikkelaar

Goed met je tijd omgaan en rust houden in je werk zijn vaardigheden die je kunt leren, stelt geneeskundige en organisatiewetenschapper Gabriëlle Verbeek. In de handleiding 'Vaardig omgaan met tijd voor zorg' van V&VN en Artemea vind je tips en werkvormen om ermee aan de slag te gaan. 

10 tips voor rust 

  1. Begin je dienst altijd op tijd of kom iets eerder. Dan begin je goed en neem je geen stress mee van huis.
  2. Concentreer je op 1 ding tegelijk. Telkens focussen kost tijd.
  3. Gebruik je bioritme. Op je sterkste momenten (ochtend/middag/avond) de moeilijkste dingen doen.
  4. Als je merkt dat je gaat rennen: verlaag je tempo bewust. Loop iets langzamer.
  5. Zeg niet: 'Ik heb te veel te doen', maar 'Wat kan ik laten liggen?' Daarmee verlaag je de druk onmiddellijk.
  6. Hou plezier vast, gebruik je humor.
  7. Beperk het gebruik van mobiele telefoon en sociale media tot het hoogstnoodzakelijke. Neem zo min mogelijk privé-onrust mee naar je werk.
  8. Neem bij hectische diensten een korte time out van 2 minuten. Volg je adem 1 minuut lang, 20 keer, ontspan de schouders.
  9. Kijk elke dienst aan het eind even terug op hoe het ging. Draag over en laat los.
  10. Stop op tijd. Respecteer je eigen grenzen. 

Neem 1 of 2 tips en probeer ze een week lang uit. Verzin jouw eigen supertip en deel die met je collega’s.

Voor wie?

De handleiding is geschreven voor de beroepsgroep van verzorgenden en verpleegkundigen die werkzaam zijn in de langdurige zorg.

In de praktijk putten vooral opleiders in zorg- en onderwijsveld, leidinggevenden, coaches en management eruit om de beroepsgroep te ondersteunen in leertrajecten, opleidingen, teambijeenkomsten en andere ontwikkelsituaties. De handleiding kan gebruikt worden om leer- en scholingstrajecten te voorzien van een samenhangende serie compeἀtenties, oefeningen en tools.