Naar hoofdinhoud Naar footer

Waarom is eiwitrijke voeding belangrijk voor ouderen?

Gepubliceerd op: 13-02-2024

Gezond eten is erg belangrijk om je vitaal te voelen en fit te blijven. Als je ouder wordt, neemt de hoeveelheid spiermassa en spierkracht langzaam af. Er is minder energie nodig om het lichaam op gang te houden en er kan dus minder eetlust ontstaan. Het is juist in deze fase belangrijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen. Zo voorkom je verdere spierafname.

Eiwitrijke voeding en ouderen. Waarom is dit belangrijk?

Steeds meer onderzoek toont aan dat ouderen extra eiwitten nodig hebben. Eiwitten zijn belangrijke voedingstoffen voor het aanmaken en behouden van spieren. Door sterke spieren te hebben blijven de ouderen langer mobiel en dus ook zelfstandig! Zeker wanneer je extra eiwitten eten combineert met bewegen. Eiwitten zijn ook belangrijke voedingsstoffen als het gaat om op gewicht blijven. Veel afvallen kan voor ouderen vervelende gevolgen hebben.

Wat is de goede hoeveelheid eiwitten?

Voor eiwitten geldt niet: hoe meer hoe beter. Er bestaat een maximum dat je lichaam op een dag kan opnemen. De niet gebruikte eiwitten zullen het lichaam weer verlaten. Over het algemeen heeft iemand 1,2 gram eiwit nodig per kilo lichaamsgewicht. Een persoon van 70 kg heeft dan 84 gram eiwitten per dag nodig. Let op: dit is over het algemeen. Ieder persoon is verschillend. Mensen met een nieraandoening hebben bijvoorbeeld andere hoeveelheden nodig. Voor persoonlijk advies raden we aan dit met een arts of diëtist te bespreken.

Hoe zorg je voor gezonde voeding voor ouderen?

Zorg altijd voor gebalanceerde voeding en voeg hier extra eiwitten aan toe. Eiwitten kun je makkelijk uit plantaardige of dierlijke producten halen. Plantaardige producten met een hoge hoeveelheid eiwitten zijn bijvoorbeeld: havermout, pinda’s, amandelen, peulvruchten of zaden. Dierlijke producten met een hoge hoeveelheid eiwitten zijn bijvoorbeeld: magere kwark, eieren, vlees, kipfilet en zalm. Als het lastig is om extra eiwitten toe te voegen dan kun je ook gebruik maken van eiwit supplementen.

Ga meteen aan de slag met dit recept

Wil je meteen aan de slag gaan met eiwitrijke voeding? Hieronder geven we je een recept waarmee je zelf aan de slag kan gaan. Naast de ingrediënten heb je ook een blender of staafmixer nodig om alles te pureren. 

Recept voor een lekkere en eiwitrijke smoothie

Een smoothie kan een voedzame snack of maaltijd zijn voor ouderen. En het is ook nog eens makkelijk te maken.

Ingrediënten voor 500 ml smoothie:

  • 100 gram yoghurt naar keuze (je kunt ook plantaardige yoghurt gebruiken)
  • 1 banaan
  • 1 handje blauwe bessen (bevroren kan ook)
  • 1 eetlepel pindakaas
  • 350 ml melk (je kunt ook plantaardige melk gebruiken)

Instructies:

  1. Doe alle ingrediënten in de blender of in een maatbeker als je geen blender hebt. 
  2. Mix de ingrediënten op hoge snelheid tot er een glad mengsel ontstaat. Gebruik als je geen blender hebt een staafmixer om alles in de maatbeker te pureren. Je kunt een beetje melk toevoegen om de gewenste dikte te bereiken.
  3. Giet de smoothie in een glas en geniet ervan!

De smoothie kan je natuurlijk aanpassen naar smaak. Voeg bijvoorbeeld (bevroren) aardbeien of stukjes mango toe in plaats van blauwe bessen.