Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Vernieuwend zorgen

Meer regie bij de cliënt

'Iedere keer met een open vraag de cliënt ontmoeten, dat is een prachtig uitgangspunt’

Goede communicatie met de cliënt, - een goed gesprek -, staat aan de basis van vernieuwde zorg. Het gaat er om gesprekken zo in te richten dat de behoeften en de mogelijkheden van de cliënt centraal staan en hoe jij hem daarbij kunt helpen zonder alles over te nemen. Het gesprek moet gericht zijn op wat wel het ‘mogelijk maken’  van de cliënt wordt genoemd. Op die manier is meer te halen uit behoefte-inventarisaties en het werken met een zorgondersteuningsplan.

Niet: u vraagt, wij draaien

Belangrijk is duidelijk te zijn over verwachtingen over en weer. Jij kunt niet alles regelen. Het is niet ‘u vraagt, wij draaien’. Het is prettig als verantwoordelijkheden van jou als zorgmedewerker en van anderen in het netwerk rond de cliënt duidelijk zijn.

‘De cliënt heeft de regie, maar wél binnen grenzen, dus lang niet alles kan. Juist dat laveren tussen regie geven en overnemen is ingewikkeld. “De horizon in het oog houden terwijl je meebeweegt”'.

'Positief vind ik dat we steeds meer kijken naar de hele mens inclusief zijn netwerk.'

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Jeroen Schumacher

mail | meer info

j.schumacher@vilans.nl

Lees meer

NieuwsVernieuwend zorgen

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven