Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Tijd voor zorg

Rust bewaren: 10 praktische tips

Werken in de zorg vraagt om een houding van ‘rust’. Natuurlijk is het van belang om vlot door te werken, maar uiteindelijk werk je met mensen. Jouw gedrag van haast of ‘drukte’ heeft invloed op de manier waarop cliënten de zorg ervaren. Als je gespannen werkt, dan merken mensen dat. Het kan zijn dat ze daardoor minder aan je vragen of je juist overladen. Als je een rustige houding hebt en jezelf ook rustig voelt, dan kan je veel aan. Je bewaart het overzicht en je bent er voor de ander. Omdat je je niet gespannen voelt, kun je ontspannen reageren op wat er gebeurt en maak je contact met cliënten en collega's. Voor jezelf is het grote voordeel dat je minder stress hebt en minder moe thuis komt.

Observeer tijdens een dienst:

  • Welke momenten van rust en onrust heb je?
  • Op welke momenten voel je ‘druk’
  • Hoe voel je je dan? Wat gebeurt er met je ademhaling?
  • Wat maakt dat je je weer rustiger gaat voelen?

10 tips om rust te bewaren

  1. Begin je dienst altijd op tijd of kom iets eerder.
  2. Concentreer je op 1 ding tegelijk.
  3. Gebruik je bioritme.
  4. Als je merkt dat je gaat rennen: verlaag je tempo bewust. Loop iets langzamer.
  5. Zeg niet: “ik heb teveel te doen”, maar “wat kan ik laten liggen?”
  6. Hou plezier vast, gebruik je humor.
  7. Beperk het gebruik van GSM en sociale media tot het hoogst noodzakelijke.
  8. Neem bij hectische diensten een korte time out van 2 minuten.
  9. Kijk elke dienst aan het eind even terug op hoe het ging.
  10. Stop op tijd.

Neem 1 of 2 tips en probeer ze een week lang uit.

©2014 V&VN en Artemea

Extra tijd

Nederland verandert en de zorg verandert mee. Tijd is schaars geworden. Veel zorgprofessionals hebben te weinig tijd. Tenminste, zo ervaren de meesten het wel. Ongeveer twee op de drie zorgprofessionals hebben veel of regelmatig last van tijdsdruk. Wij vroegen zorgmedewerkers: ‘Wat zou jij doen met 1 uur extra per dag?’

https://vimeo.com/168157283

7 tips om beter om te gaan met tijdsdruk

Zorg voor Beter organiseerde begin 2015 een prijsvraag met de vraag ideeën in te zenden voor het verlagen van tijdsdruk in de zorg. Uit de 54 inzendingen selecteerde een groep verpleegkundigen en ziekenverzorgenden de 7 beste ideeën:  

  1. Als je bij een cliënt bent, bedenk 'Nu ik er toch ben...' en geef aandacht (ingestuurd door Karin Kattenpoel).
  2. Vraag de zorgvrager wat hij van je verwacht dat je doet en doe geen onnodige dingen (ingestuurd door Johannes van der Schaaf).
  3. Al stroomt de agenda over en heb je nog zoveel te doen: werk vanuit je hart, dan weet je waar je prioriteiten liggen (ingestuurd door Daisy van Keulen.
  4. Vraag familie gericht te ondersteunen bij piekuren (ingestuurd door Janneke van der Ben).
  5. Neem elke dag 5 minuten om kritisch te kijken naar de manier van werken (ingestuurd door Adrie Goudzwaard).
  6. Wees transparant en geef aan in de teams hoeveel uren zorg ze per dag mogen inzetten en ga samen in overleg welke diensten je in gaat zetten (ingestuurd door Esther Hindriksen).
  7. Werk per team met verbeterborden: bespreek de belemmeringen die de zorg voor de cliënt en de samenwerking in de weg staat (ingestuurd door Edith Labordus).

De bezoekers van Zorg voor Beter kozen in een poll tip 6 als beste uit (met 60% van de stemmen).

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Ngo 9/9/2017

Eerder komen om op tijd te beginnen, denk niet dat help voor een hoge werkdruk.
In de zorg op de werkvloer is de werkdruk immers hoog, men heeft te maken met zorgbehoevenden die soms gelijk geholpen moet of wil worden.
Een open houding jegens werkzaamheden, verantwoord bezetting en betrokken medewerkers kan elkaar helpen om werkplezier te verhogen.


Anja 5/9/2017

Het is maar net wat je zelf prettig vindt werken.
Ik begin wel 5 min eerder dan mijn dienst begint, ik vind het prettig om even te acclimatiseren voor dat mijn dienst begint.
En dat wil niet direct betekenen dat ik dan met mijn werk bezig ga, maar eerst even rustig een kop koffie drinken en even een praatje maken met bewoners die in de hal zitten of dergelijke.
Ik denk dat een ieder moet doen wat hij of zij prettig vindt om te doen. En het zijn tips dus je hoeft het ook niet op te volgen.


Margeet 27/6/2017

Niet eens met de suggestie om eventueel iets eerder te beginnen, hier wordt je niet voor betaald, wij hebben geen prikklok en je zal eerst de overdracht moeten hebben gehad om goed te kunnen starten. Als iedereen uiteindelijk eerder gaat starten dan heeft de baas geen goed beeld van wat er ingezet wordt.


Marco van Ree 18/5/2017

Zorg voor een veilig team cultuur.
Wees eerlijk en open naar je collega's , zo niet, praat er dan over.


D. van der Linden 15/5/2017

Sorry, het moet mij van het hart, dat ik de eerste tip "om rust te bewaren"echt een hele slecht vind!
Natuurlijk kun je in je vrije tijd alvast naar je werk gaan en daar aan het werk gaan beginnen. Of dat de rust in je eigen hoofd en gezinssituatie zal bevorderen vraag ik mij ten sterkste af. Er zal evenwicht moeten blijven in werk/vrije tijd. Daar moet je niet aan gaan snoepen. Zou lekker zijn zeg!!
Ik vind dat er vaak goed gewerkt wordt bij ZvB, maar hier wordt niemand beter van: je, "de baas"..........


Lilian Schouten Hartog 11/5/2017

De 10 tips heb ik gekopieerd en ga ze gebruiken.
Van de 10 tips (rust bewaren) gebruik ik al een aantal.
tips 1, 6, en 7 die gebruik ik al.
bedankt


Esselien Bakridi 17/3/2015

Ik vind dat hier heel goede tips tussen staan, wat beteft omgaan met de dagelijkse hectiek in de zorg en de werkdruk.
Hartelijke groet,
Esselien Bakridi


Gabriëlle Verbeek

mail | meer info

gverbeek@artemea.nl

Lees meer

NieuwsTijd voor zorg

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven