Als je gespannen werkt, dan merken mensen dat. Het kan zijn dat ze daardoor minder aan je vragen of je juist overladen. Als je een rustige houding hebt en jezelf ook rustig voelt, dan kan je veel aan. Je bewaart het overzicht en je bent er voor de ander. Omdat je je niet gespannen voelt, kun je ontspannen reageren op wat er gebeurt en maak je contact met cliënten en collega's. Voor jezelf is het grote voordeel dat je minder stress hebt en minder moe thuis komt.
Observeer tijdens een dienst:
- Welke momenten van rust en onrust heb je?
- Op welke momenten voel je ‘druk’
- Hoe voel je je dan? Wat gebeurt er met je ademhaling?
- Wat maakt dat je je weer rustiger gaat voelen?
10 tips om rust te bewaren
- Begin je dienst altijd op tijd of kom iets eerder.
- Concentreer je op 1 ding tegelijk.
- Gebruik je bioritme.
- Als je merkt dat je gaat rennen: verlaag je tempo bewust. Loop iets langzamer.
- Zeg niet: “ik heb teveel te doen”, maar “wat kan ik laten liggen?”
- Hou plezier vast, gebruik je humor.
- Beperk het gebruik van GSM en sociale media tot het hoogst noodzakelijke.
- Neem bij hectische diensten een korte time out van 2 minuten.
- Kijk elke dienst aan het eind even terug op hoe het ging.
- Stop op tijd.
Neem 1 of 2 tips en probeer ze een week lang uit.
©2014 V&VN en Artemea
Extra tijd
Nederland verandert en de zorg verandert mee. Tijd is schaars geworden. Veel zorgprofessionals hebben te weinig tijd. Tenminste, zo ervaren de meesten het wel. Ongeveer twee op de drie zorgprofessionals hebben veel of regelmatig last van tijdsdruk. Wij vroegen zorgmedewerkers: ‘Wat zou jij doen met 1 uur extra per dag?’
https://vimeo.com/168157283
7 tips om beter om te gaan met tijdsdruk
Zorg voor Beter organiseerde begin 2015 een prijsvraag met de vraag ideeën in te zenden voor het verlagen van tijdsdruk in de zorg. Uit de 54 inzendingen selecteerde een groep verpleegkundigen en ziekenverzorgenden de 7 beste ideeën:
- Als je bij een cliënt bent, bedenk 'Nu ik er toch ben...' en geef aandacht (ingestuurd door Karin Kattenpoel).
- Vraag de zorgvrager wat hij van je verwacht dat je doet en doe geen onnodige dingen (ingestuurd door Johannes van der Schaaf).
- Al stroomt de agenda over en heb je nog zoveel te doen: werk vanuit je hart, dan weet je waar je prioriteiten liggen (ingestuurd door Daisy van Keulen.
- Vraag familie gericht te ondersteunen bij piekuren (ingestuurd door Janneke van der Ben).
- Neem elke dag 5 minuten om kritisch te kijken naar de manier van werken (ingestuurd door Adrie Goudzwaard).
- Wees transparant en geef aan in de teams hoeveel uren zorg ze per dag mogen inzetten en ga samen in overleg welke diensten je in gaat zetten (ingestuurd door Esther Hindriksen).
- Werk per team met verbeterborden: bespreek de belemmeringen die de zorg voor de cliënt en de samenwerking in de weg staat (ingestuurd door Edith Labordus).
De bezoekers van Zorg voor Beter kozen in een poll tip 6 als beste uit (met 60% van de stemmen).