Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Tijd voor zorg

Tijdvreters aanpakken

In een verbetertraject werken professionals gedurende een bepaalde tijd, volgens een vaste structuur, gezamenlijk aan het verminderen van de tijdsdruk en het verbeteren van hun tijdsinzet bij cliënten.

Doel is te komen tot kwalitatief betere en efficiënte zorg die geleverd wordt met meer aandacht voor de cliënt, passend bij de tijden van de cliënt en tegelijk meer rust in het werk en eigen werkplezier.
Goede afstemming van zorgtijd op het ritme van de cliënt wordt in overleg met de cliënt bepaald. Dit geldt ook in een verbetertraject. Bespreek met cliënten hoe zij de afstemming ervaren. Ga in een zorgteam na  hoe medewerkers met hun tijd omgaan en waar zij de knelpunten ervaren.

Werken aan tijdvreters

Veel voorkomende knelpunten wat betreft tijdsdruk in de zorg hebben te maken met ‘tijdvreters’. Het gaat hier om routines en activiteiten die onnodig veel tijd kosten en ten koste gaan van de kern van het werk: zorg en aandacht voor cliënten.

Voorbeelden van tijdvreters zijn:

  • Ontbreken hulpmiddelen, zoals incontinentiematerialen die niet aangevuld zijn.
  • Zorgdossiers en zorgleefplannen met een onduidelijke opbouw en invulwijze.
  • Computers en automatiseringssystemen die uitvallen of fouten veroorzaken.
  • Telefoontjes en verstoringen tijdens de directe zorgverlening.
  • Uitgebreide formulieren voor aanvragen diensten.
  • Registratie van gegevens (soms dubbel) die beperkt of niet gebruikt worden.

Interactieve werkvorm: Tijdvreters

Op sommige tijdvreters heeft een team niet of beperkt invloed. Er zijn nogal wat tijdvreters die bij nader inzien wel kunnen worden aangepakt of waarvan de belasting kan worden verminderd. Vul de vragenlijst 'Tijdvreters' in en kijk wat jouw belangrijkste tijdvreters zijn.   
Interactieve werkvorm: Tijdvreters op de website van Artemea.

Wat kan je doen?

Voorbeeld uit de praktijk

Een zorgteam onderzoekt de eigen ‘tijdvreters’, met behulp van een eigen tijdmeting. En komt zo tot de conclusie dat deze vooral zitten in de looptijden en transfers. Bij nadere analyse blijkt dat het vervoeren van de tilliften over twee verdiepingen via de lift tot tijdsverspilling leidt. Juist in de ochtendspits is het file voor dit soort vervoer. De aanschaf van een extra lift blijkt vele uren werktijd te schelen. Op jaarbasis genoeg om de aanschaf te doen. Het team overtuigt het management en krijgt de extra tillift.

Het aanpakken van tijdvreters geeft ruimte in de zorg. Tijdvreters kun je op het spoor komen door te kijken waar je je tijd aan besteedt. Dat kan met een tijdsmeting, maar ook met een gewone brainstorm als team. 

Werkvorm: Spoor de tijdvreters op in je team

Discussie en brainstorm met 2 flap-overvellen en stickers (3 per persoon)

Flap 1: Wat zijn onze tijdvreters?

  • Wat kost veel meer tijd dan nodig?
  • Wanneer komen we te weinig toe aan zorg voor onze cliënt?
  • Welke verstoringen zijn er ons werk?

Flap 2: Wat kunnen we doen?

  • Waar hebben we invloed op?
  • Van welke tijdvreter willen we snel af?
  • Wat kunnen we doen?

Maak op flap 1 de lijst van tijdvreters. Plak ieder 3 stickers bij onderwerpen die aangepakt moeten worden. Verzamel op flap 2 ideeën en bedenk acties. Maak een keus voor het aanpakken van één tijdvreter. Liefst eentje waar je als team echt wat aan kan doen. Vraag medewerking. Laat je actieplan hangen tot het probleem is opgelost of minder is geworden.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]