Aan de slag met een elektronisch cliënten dossier (ECD)
Laatst bijgewerkt op: 02-02-2023
Verpleegkundigen, verzorgenden, én andere zorgprofessionals leggen in het elektronisch cliënten dossier (ECD) gegevens vast over de inhoud van de zorg en behandeling van hun cliënten. Naast het vastleggen van deze gegevens, kunnen zijn dit ook uitwisselen met anderen. Lees meer over de mogelijkheden van een ECD en waar je rekening mee moet houden bij de keuze van een ECD.
Voordelen en mogelijkheden van een ECD
Het ECD is een digitaal systeem dat zorgprofessionals ondersteunt bij de zorgverlening aan cliënten. Zo wordt dit onder andere gebruikt om zorgplannen te schrijven, te rapporteren, evalueren en over te dragen. Een groot voordeel van het digitaal vastleggen van gegevens is dat de gegevens kunnen worden hergebruikt. In de praktijk worden vaak nog meerdere systemen naast elkaar gebruikt. Hierdoor moeten veel gegevens alsnog dubbel worden ingevoerd. Lees meer over het zorgdossier en regeldruk.
Welke ECD past binnen jouw organisatie?
Er bestaat een breed aanbod in makers van elektronische zorgdossiers. Ieder ECD ziet er anders uit en sommigen zijn voor specifieke doelgroepen bedoeld. Het is belangrijk dat er een visie binnen jouw organisatie is over dossiervoering. Met deze visie kan je toetsen of het betreffende ECD ondersteunend is of dat een ander meer geschikt is. Een overzicht van aanbieders vind je op de website van M&I.