Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Risicosignalering

Veelgestelde vragen over App Risicoscan

Met de App Risicoscan kunnen zorgmedewerkers eenvoudig en snel gezondheidsrisico's bij ouderen signaleren, zoals ondervoeding, mondproblemen en vallen. De App Risicoscan van Zorg voor Beter is in 2016 meer dan 18.000 keer gedownload. Sinds 15 juni 2017 is een nieuwe versie (2.0) van de Risicoscan voor Android en iOS beschikbaar.

Let op: VERWIJDERDE OUDE VERSIE (1.0) en installeer de nieuwe (2.0).

iOS - automatisch updaten werkt niet
Bij een automatische update in iOS werkt de app niet meer. Oplossing hiervoor is ook: oude (1.0) verwijderen, en nieuwe installeren (2.0).

Windows-versie
Sinds februari 2017 is er een versie voor Windows beschikbaar. Let op: deze werkt op Windows-apparaten 8 en 8.1 (en niet zoals in de shop vermeld staat voor 10 en hoger).

Wat is nieuw in versie 2.0? (juni 2017)

Sinds juni 2017 is een nieuwe versie van de App Risicoscan voor Android en iOS beschikbaar.

  • Het is nu ook mogelijk om een mail te versturen als er geen risico's zijn geconstateerd. Voorheen was het in dat geval niet mogelijk om een mail met de resultaten als PDF te versturen.
  • Daarnaast werkte het verzenden van de gesignaleerde risico's op bepaalde devices niet (meer) goed. Deze problemen zijn nu opgelost. 

Let op: VERWIJDER DE OUDE VERSIE (1.0) en installeer de nieuwe (2.0) op je telefoon of tablet!

Bij iOS werkt het automatisch updaten naar versie 2.0 niet goed. De oplossing is hier ook: verwijder de oude versie, en installeer de nieuwe versie.


Waarom lukt het niet om de risicoscan als PDF te verzenden?

Als je geen internetverbinding hebt, kun je de risicoscan niet als PDF verzenden (de PDF wordt in dat geval ook niet verzonden op het moment dat er wel weer een internet-verbinding is). Je krijgt op dat moment een foutmelding.

Indien je wel een internetverbinding hebt, en het lukt toch niet om de PDF te verzenden, kan dat verschillende oorzaken hebben:

  1. Het is belangrijk dat je een werkend e-mailadres hebt ingesteld. De app maakt namelijk gebruik van dit ingestelde account op het apparaat.
  2. Of het kan zijn dat de e-mail en PDF wel wordt verzonden maar deze niet wordt ontvangen. Oorzaken zouden kunnen zijn:
  • Mogelijk is de e-mail in de SPAM folder terecht gekomen aan de ontvangende kant.
  • Wat ook voorkomt: als je een e-mail vanuit bijv. naam@gmail.com naar naam@gmail.com verstuurt, dat de applicatie de e-mail niet in de inbox plaatst. De Exacte werking is namelijk dat de applicatie Risicoscan voor het verzenden gebruik maakt van het ingestelde e-mailaccount op het apparaat. Wat je dus kan proberen is, om te kijken in je e-mailapplicatie van jouw device of de verzonden e-mail wel in de map ‘verzonden’ items staat. Als dat zo is, dan kan je de e-mail openen/bekijken (en is de e-mail in ieder geval wel verzonden). In de verzonden e-mail is namelijk een url (naar https://risicosignalering.zorgvoorbeter.nl/) aanwezig waar je de PDF kan downloaden.

Het lukt me niet om de app af te sluiten (Android-toestel)

Bij Android-toestellen zijn veel mensen gewend om apps af te sluiten met de terugknop: linker knop onderaan het scherm, het pijltje. Dit is bij de nieuwere toestellen (bij oude toestellen zit de terugknop rechtsonder op het apparaat). 

In de App Risicoscan hebben wij ervoor gekozen om in deze versie niet te werken met de terugknop van Android. De app kan alleen afgesloten worden met de homeknop (de onderste middelste knop bij Android en Apple). Deze keuze hebben wij gedaan zodat je niet per abuis resultaten kwijt raakt. Daarnaast hebben wij in deze versie de ontwikkeling voor Android en Apple zoveel mogelijk gelijk proberen te houden. Apple/iOS kent namelijk geen andere knoppen voor afsluiten of teruggaan. Daarnaast sluit de app niet automatisch af als je aan het eind de resultaten hebt gemaild. Dit is gedaan zodat je nog terug kan naar de resultaten op het scherm, of indien je nog een tweede e-mail wil versturen naar een ander persoon (met eventueel een andere tekst in de e-mail).


Bij iOS/Apple stopt de app na vraag 1

Enkele gebruikers met een iPhone (oa. iPhone 5 met iOS 8.2) ervaren soms dat de app blijft steken bij vraag 1.

Mocht dit zich voordoen, sluit dan de telefoon of tablet helemaal af. Na het opnieuw opstarten doet de app het wel weer. 

Voordat je de telefoon of tablet afsluit, moet je wel eerst de app ook afsluiten. Bij iOS kan je een app helemaal afsluiten (uit het geheugen halen) door twee keer snel achter elkaar op de homeknop te drukken. Je krijgt dan een lijstje met alle apps die nog ‘open’ staan op het device. Een app kan je afsluiten door deze naar boven te swipen, hij verdwijnt nu uit het lijstje (binnen het lijstje kan je naar links en rechts scrollen om alle apps te bekijken).

Het probleem doet zich niet voor op alle mobiele telefoons en tablets met iOS. We zijn nog aan het onderzoeken op welke devices dit precies gebeurt.


Werkt de app ook zonder internetverbinding?

Ja. Je moet de app wel eerst downloaden op je mobiele telefoon of tablet. Hiervoor is een internetverbinding vereist. Daarna werkt de app ook zonder internetverbinding. Het verzenden van de gegevens als PDF-document werkt NIET zonder internet verbinding. Je krijgt op dat moment een foutmelding. Let op: het is ook niet zo dat de PDF alsnog wordt verzonden op het moment dat je wel weer een internet verbinding hebt.


Op welke smartphones en tablets werkt de app?

We hebben de app op deze modellen getest:

Telefoon

  • Iphone 3gs, 4, 5
  • Nexus 5, 7
  • Samsung S4 mini
  • Samsung galaxy S5

Tablet

  • Ipad 2, mini , air
  • Samsung galaxy tablet 10.1
  • Galaxy tab 3, 10.1(GT P5210)
  • HTC one

De App Risicoscan is beschikbaar voor Android, iOS en Windows (8 en 8.1). 


Waarom vraagt de app bij installatie zoveel verschillende rechten?

De App Risicoscan is gebouwd met PhoneGap. Door gebruik te maken van de standaard bibliotheek van telefoonfuncties in PhoneGap worden al deze rechten gevraagd bij de installatie van de applicatie. De app zelf maakt geen gebruik van bijvoorbeeld uw adresboek, camera, locatie, telefoon of SMS, media bestanden en microfooon.


Over de gratis versie

De app is gratis te gebruiken

Als je de App Risicoscan eenmaal gedownload hebt, blijft de app daarna ook gratis te gebruiken.

We zijn op dit moment verschillende scenarios aan het uitwerken voor de verdere ontwikkeling van de app. De besluitvorming hierover baseren we mede op de eerste ervaringen van gebruikers. Mogelijk komt er naast de huidige gratis versie van de app, ook een andere versie van de app, waarmee organisaties het gebruik door medewerkers kunnen monitoren. Hiervoor zouden organisaties dan moeten betalen.

Mocht je ideeën hebben voor extra functionaliteiten of diensten, gekoppeld aan de app, dan horen we dat graag.


Voordelen en betrouwbaarheid

Hoe betrouwbaar is de verkorte checklist van 5 vragen per gezondheidsrisico?

De App Risicoscan geeft een eerste indruk of er gezondheidsrisico’s zijn. Om de bruikbaarheid van de app te stimuleren en zorgaanbieders aan te zetten tot het signaleren van risico’s, zijn de vragenlijsten verkort naar vijf vragen per gezondheidsrisico. Dit heeft echter tot gevolg dat de screening een eerste indruk geeft van de gezondheidsrisico’s bij een cliënt. Als men wenst een meer volledig beeld van de gezondheidstoestand te krijgen, dient men de volledige screeningslijsten uit de organisatie in te vullen, eventueel aangevuld met lichamelijk onderzoek, zodat ook de oorzaak van het risico achterhaald kan worden.


Wat is het voordeel van de App Risicoscan?

Het voordeel is dat deze verkorte vragenlijst (vijf vragen per onderwerp) veel korter is dan de lange en tijdrovende risicosignaleringslijsten die vaak gebruikt worden. Verschillende  lijsten zijn samengevoegd en geoptimaliseerd volgens de laatste richtlijnen. Bovendien kun je de resultaten van de Risicoscan printen, en vervolgens toevoegen aan het zorgleefplan of het dossier van de cliënt, of als PDF koppelen aan het elektronisch cliëntendossier. Dit draagt bij aan efficiënter werken en gaat de registratielast tegen.


Welke risico's zijn opgenomen in de App Risicoscan?

Ondervoeding, medicatiefouten, depressie, huidletsel, incontinentie, vallen en mondproblemen.


Wordt de app nog verder uitgebreid?

We zijn benieuwd naar de ervaringen van zorgverleners met de app. We nodigen iedereen uit om feedback te geven en suggesties voor verbeteringen. Mogelijk breiden we de app nog uit met nieuwe onderwerpen. Ook hiervoor horen we graag suggesties. Geef je feedback


Privacy

Hoe zit het met de privacy?

Voordat je de risicoscan naar jezelf mailt, moet je 'iets herkenbaars' van de cliënt invullen. Vanwege de privacy van de cliënt wordt niet gevraagd om de naam van de cliënt in te vullen, maar alleen ‘kamernummer/huisnummer’, eventueel aangevuld met extra informatie (bijvoorbeeld: kamer 10, cliënt A). Met deze informatie kan de zorgverlener nadien de PDF met de ingevulde risicoscan aan de juiste cliënt koppelen. Het invullen van deze gegevens heeft dus enkel als doel dat de app bruikbaar is, en dat de gebruiker de ingevulde gegevens (PDF) kan koppelen aan een cliënt. De gegevens worden niet opgeslagen of voor andere doeleinden gebruikt.


Over de organisatie

Is er behoefte aan een app risicosignalering?

De Verkorte Checklist Veilige Zorg is het meest gedownloade document op het Kennisplein Zorg voor Beter: in de eerste drie maanden van 2015 werd deze 3000 keer gedownload. Veel organisaties gebruiken deze checklist. We hebben deze ook verschillende keren verbeterd naar aanleiding van reacties uit de praktijk. Deze app is gebaseerd op deze checklist. En binnen een week hadden zich al 60 mensen aangemeld om de app te testen. Dat zegt veel!


Binnen onze organisaties werken we niet met smartphones of tablets

Er zijn steeds meer organisaties die smartphones en tablets gebruiken. In een gebruikersonderzoek onder de bezoekers van het kennisplein Zorg voor Beter gaf ongeveer een derde van de bezoekers aan een smartphone of tablet voor het werk te gebruiken, en 20 procent ook apps. Voor privé doeleinden lag het gebruik van smartphones, tablets en apps op meer dan 50 procent. Voor deze groep is de app een aantrekkelijke en handige manier om gezondheidsrisico’s te signaleren. En deze groep zal alleen maar groter worden.


Dianne Karsmakers

mail | meer info

d.karsmakers@vughterstede.nl

Lees meer

NieuwsRisicosignalering

Meer nieuws

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven