Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Persoonsgerichte zorg

Scholing persoonsgerichte zorg

Verpleegkundigen vinden dat ondersteunen van zelfmanagement de kern van hun beroep is. Maar hoe doe je dat? Het leerboek 'Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie' bereidt verpleegkundigen voor op deze taak.

Lesboek zelfmanagement verpleegkundigeHet boek 'Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie' ( € 39,91) leert je hoe je als gelijkwaardige partners samenwerkt met patiënten en hun familie. Ook lees je hoe je mensen met lage gezondheidsvaardigheden of mensen in de palliatieve fase ondersteunt. Daarnaast besteedt het boek aandacht aan ethische dilemma’s en de mogelijkheden van eHealth. Het boek is geschikt voor het onderwijs door de vele individuele en groepsopdrachten. Bij het boek zijn kennisclips verschenen die ingaan op de hoofdstukken uit het boek. Deze video's kunnen in de les ingezet kunnen worden als minicolleges.

Auteurs lesboek

Het leerboek is samengesteld door een redactie bestaande uit AnneLoes van Staa, Lausanne Mies en Ada ter Maten-Speksnijder. Vilansadviseurs Jeanny Engels en Jeroen Havers van Vilans leverden een bijdrage aan het boek. De hoofdstukken over lage gezondheidsvaardigen en patiëntenparticipatie zijn geschreven door Jeanny Engels, expert zelfredzaamheid van Zorg voor Beter. Jeroen Havers leverde het hoofdstuk aan over zelfmanagementondersteuning vanuit een team.


https://vimeo.com/234309803

Onderzoek zelfmanagement verpleegkunde

Zelfmanagement verpleegkundigeVerpleegkundigen zien het ondersteunen van zelfmanagement als kerntaak van hun beroep. Ze weten echter niet precies wat het ondersteunen inhoudt. Dat concludeert Susanne van Hooft, verpleegkundige en docentonderzoeker bij Hogeschool Rotterdam. Zij onderzocht voor haar promotieonderzoek de positie van zelfmanagement binnen de verpleegkunde.

Verschil tussen opleiding en praktijk

Volgens Van Hooft moeten de opleidingen meer aandacht schenken aan het organiseren van de zorg, als onderdeel van het ondersteunen van zelfmanagement. Dit blijkt uit een curriculumscan bij vier hbo-V opleidingen. Studenten ervaren een groot verschil tussen wat zij leren op de opleiding en wat zij meemaken als ze stage gaan lopen. Dit komt doordat docenten vaak hun eigen interpretatie hebben van het begrip zelfmanagement.

Behoefte aan scholing

De opleiding kan studenten helpen door ze meer te laten oefenen en ze meer praktische handvatten te bieden. Gebruik maken van situaties uit de praktijk en reflecteren op het eigen handelen zijn hier goede methodes voor. Ook verpleegkundigen hebben behoefte aan scholing. Ongeveer twee derde zou extra geschoold willen worden. Vooral op het gebied van besluitvorming en de organisatie van verdere zorg voor de patiënt.

Naar het promotie-onderzoek van Susanne van Hooft (Engelstalig): Tussen verwachtingen en realiteit Zelfmanagementondersteuning in de verpleegkundige praktijken in de verpleegkundige opleiding (pdf, 2017)

Lees meer op Zorg voor Beter

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]