Home Nieuws Nieuws 2019 februari Mobiel van de zaak groeit

Vernieuwend zorgen

Zorgverleners steeds vaker mobiel of tablet van het werk // 28/02/2019

In de thuiszorg hebben veruit de meeste zorgverleners (87%) inmiddels de beschikking over een smartphone of tablet van de werkgever. Dat blijkt uit een onderzoek van Zorg voor Beter waarin 1.800 zorgverleners in de langdurige zorg ondervraagd werden. Sanne van der Weegen, expert eHealth bij Vilans: ‘Toch is dit nog geen garantie voor succes’.

Hoe helpt technologie jou?

Toename smartphone of tablet van de zaak

Van de ondervraagden bezit op dit moment 42% een smartphone van de werkgever, en 34% een tablet van de werkgever. 20% heeft zowel een smartphone als tablet van de werkgever. Dit is het gemiddelde van zorgverleners in verpleeghuizen, woonzorgcentra, thuiszorg en kleinschalig wonen. De afgelopen 3 jaar is dit verder toegenomen. In 2015 had 29% een smartphone van de werkgever en 21% een tablet van de werkgever,

In zorg thuis: meeste mobiel en tablet gebruik

Zorgverlener die in de thuiszorg werken, hebben procentueel het meest de beschikking over een smartphone of tablet van de werkgever, blijkt uit het onderzoek. Slechts 13% geeft aan géén smartphone of tablet van de werkgever te hebben. Bij de zorgverleners die in een verpleeghuis of woonzorgcentrum werken heeft 59% geen smartphone of tablet van de werkgever, bij kleinschalig wonen geldt dit voor 72% van de zorgverleners.

Zorg voor Beter heeft ook gevraagd naar het daadwerkelijk gebruik van de smartphone en tablet in de werksituatie. In hoeverre gebruiken zorgverleners deze devices ook bij het bezoek van de cliënt? Van de zorgverleners die de beschikking hebben over internet van het werk terwijl men onderweg is of de cliënt bezoekt, gebruikt ook 92% het internet terwijl men de cliënt bezoekt. In de thuiszorg worden deze devices het meest gebruikt voor het opzoeken van informatie (89%), administratie (71%), invullen ECD (69%) en voorlichting van de cliënt (58%).

Pas ook het werkproces aan

Sanne van der WeegenHet is positief dat steeds meer thuiszorgmedewerkers de beschikking hebben over een mobiele telefoon of tablet van het werk. Zo kunnen zij terplekke de gegevens van een cliënt inzien en rapporteren. Toch is dit nog geen garantie voor succes, meent Sanne van der Weegen, onderzoeker en adviseur eHealth: ‘Bij deze nieuwe digitale hulpmiddelen is het ook belangrijk om te kijken hóe ze gebruikt worden. Gebeurt dit op een manier die zorgverleners écht ondersteunt in hun werk? Een smartphone of tablet moet niet iets zijn dat er alleen maar als iets extra’s bijkomt, vaak moet je ook anders gaan werken.’

Van der Weegen kwam bijvoorbeeld bij zorginstellingen waar het netwerk te traag was, waardoor zorgverleners toch nog notities gingen opschrijven, en die later weer ingevoerd moesten worden. Of soms hadden zorgverleners meerdere telefoons, een werktelefoon én een alarmeringstelefoon die voor de dienst speciaal opgehaald moest worden. Van der Weegen: ‘In deze gevallen zorgde het eigenlijk voor méér werk. Vaak moet de zorgorganisatie bij deze nieuwe hulpmiddelen dus ook het werkproces aanpassen zodat het niet extra werk met zich meebrengt maar zorgverleners ontlast. Dat wordt nogal eens vergeten.’

Privé en werk loopt door elkaar heen

Uit het onderzoek blijkt dat zorgmedewerkers ook vaak iets in privé tijd opzoeken voor hun werk. 45% van de bezoekers zoekt buiten werktijd informatie op op Zorg voor Beter. 34% zoekt soms in werktijd, en soms buiten werktijd (en 22% in werktijd). 70% (64% in 2015) van de ondervraagden gebruikt de privé smartphone of tablet om informatie voor het werk op te zoeken. Waarschijnlijk hebben zorgmedewerkers het tijdens hun werk te druk, maar wel zoveel hart voor de zaak dat ze in hun privé tijd nog dingen opzoeken.

Bron: Gebruikersonderzoek Zorg voor Beter (jan. 2019)

Oproep: hoe helpt technologie jou?

Heb je een goed voorbeeld om slimmer zorg te verlenen?   

Vilans zoekt medewerkers uit zorgorganisaties die ervaring hebben met technologische oplossingen waardoor zorgverleners meer tijd kunnen besteden aan aandacht voor de cliënt. Tijdens een 1 uur durend interview brengen we jouw kennis en ervaringen in kaart. Welke technologieën gebruikt jouw zorgorganisatie om zorgverleners te ontlasten en het werk voor hen leuker en aantrekkelijker te maken? De bevindingen delen we weer op de kennispleinen van Vilans.

Meedoen

Wil je meedoen aan het interview (1 uur)? Neem dan contact op met Vilans onderzoeker Hendrik Buimer (h.buimer@vilans.nl). We maken graag in februari of maart een afspraak en komen bij jou langs op locatie of plannen een telefonische afspraak
JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Vernieuwend zorgen
Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer