Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws Meer aandacht nodig voor zelfmanagement in verpleegkunde

Onderwijs

Meer aandacht nodig voor zelfmanagement in verpleegkunde // 26/10/2017

Verpleegkundigen vinden het ondersteunen van zelfmanagement de kern van hun beroep. Ze weten echter niet precies wat het ondersteunen inhoudt. Dat concludeert Susanne van Hooft, verpleegkundige en docentonderzoeker bij Hogeschool Rotterdam. Zij onderzocht voor haar promotieonderzoek de positie van zelfmanagement binnen de verpleegkunde.

Omdat verpleegkundigen niet duidelijk weten wat het ondersteunen van zelfmanagement inhoudt, is het onduidelijk wat er van ze wordt verwacht. In het werk en binnen de opleidingen.

Wat is zelfmanagement?

Zelfmanagement is het vermogen van mensen om hun aandoening zo goed mogelijk te kunnen inpassen in hun leven. Dan gaat het om de symptomen, de behandeling en de leefstijlveranderingen.

Zelfmanagement in de praktijk

Uit het onderzoek blijkt dat verpleegkundigen positief zijn over het belang van zelfmanagement. De meeste ondervraagden vinden dat ze de vaardigheden en kennis in huis hebben om de patiënt goed te kunnen ondersteunen. Toch is er een kloof tussen hoe goed verpleegkundigen vinden dat ze zijn in het ondersteunen van patiënten en wat zij daadwerkelijk zeiden te doen.

De belangrijkste reden om zelfmanagement niet actief te ondersteunen is volgens verpleegkundigen tijdgebrek. Dat is opmerkelijk omdat verpleegkundigen die aangaven minder tijd te hebben, patiënten niet minder ondersteunen.

Verpleegkundigen ondersteunen patiënten minder als ze denken dat hij daar geen behoefte aan heeft, te weinig kennis heeft of niet gemotiveerd is. Van Hooft vindt dat opvallend omdat je kennis en motivatie juist vergroot als je patiënten ondersteunt bij zelfmanagement.

Groot verschil tussen opleiding en praktijk

Volgens Van Hooft moeten de opleidingen meer aandacht schenken aan het organiseren van de zorg, als onderdeel van het ondersteunen van zelfmanagement. Dit blijkt uit een curriculumscan bij vier hbo-V opleidingen. Studenten ervaren een groot verschil tussen wat zij leren op de opleiding en wat zij meemaken als ze stage gaan lopen. Dit komt doordat docenten vaak hun eigen interpretatie hebben van het begrip zelfmanagement.

Oplossing

De opleiding kan studenten helpen door ze meer te laten oefenen en ze meer praktische handvatten te bieden. Gebruik maken van situaties uit de praktijk en reflecteren op het eigen handelen zijn hier goede methodes voor.

Ook de verpleegkundigen hebben behoefte aan scholing. Ongeveer twee derde zou extra geschoold willen worden. Vooral op het gebied van besluitvorming en de organisatie van verdere zorg voor de patiënt. 

De studies zijn onderdeel van het onderzoeksprogramma NURSE-CC een samenwerking van Hogeschool Rotterdam, de Erasmus Universiteit Rotterdam en het Erasmus MC. Het programma is gesubsidieerd door ZonMw.

Lees hier het volledige promotieonderzoek van Susanne van Hooft (Engelstalig)

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Onderwijs