Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 'Fijn contact zit in kleine dingen'

'Fijn contact zit in kleine dingen' // 01/02/2017

Steeds vaker hoor je dat het belangrijk is om in de zorg niet enkel naar de richtlijnen te kijken, maar óók naar de wensen van de cliënt. De werkplaats 'cliëntperspectief' richt zich op het integreren van de wensen van de cliënt in het dagelijkse werk van zorgprofessionals in de ouderenzorg. Uit de eerste bevindingen van deze werkplaats blijkt dat fijn contact tussen de zorgprofessional en de cliënt vaak in kleine dingen zit.

Van tevoren even kort afstemmen over wat je gaat doen bijvoorbeeld. Of een opmerking over een mooie sjaal. Cliënten gaven echter ook aan dat het belangrijk is dat een professional de situatie goed weet in te schatten en zich kan verplaatsen in de cliënt.

Ervaringen opgehaald

Deze eerste bevindingen binnen de werkplaats cliëntenperspectief zijn het resultaat van groepsgesprekken die eind januari hebben plaatsgevonden. Verschillende thema’s op het kennisplein Zorg voor Beter zijn besproken met elf thuiswonende ouderen, mantelzorgers en professionals. Hun positieve en negatieve ervaringen in de interactie tussen de zorgprofessional en cliënt waren hierbij leidend. Tijdens het groepsgesprek is gesproken over de thema’s vrijheid & veiligheid, tijd voor mij in de zorg, zingeving, eigen regie en goed in gesprek met de professional.

Informatie op het kennisplein

De ervaringen worden gebruikt als input voor verschillende vormen van informatie op het kennisplein, die de zorgprofessionals stimuleren om in hun werk meer naar het cliëntperspectief te kijken. Elke cliënt heeft daarbij andere wensen en behoeften. Dit sluit ook mooi aan bij het vernieuwde kwaliteitskader. In dit kader is een van de uitgangspunten namelijk 'de cliënt als mens is altijd het vertrekpunt'.

Wil je meedenken?

Binnen de werkplaats zullen nu verschillende werkvormen ontwikkeld worden die de basis vormen voor een tweede groepsgesprek. Ook zal een soortgelijk traject plaatsvinden binnen de intramurale zorg. Heb je interesse om mee te denken? Stuur een mailtje naar l.delmee@vilans.nl

De werkplaats cliëntperspectief is een samenwerking tussen LOC, Zorgbelang Brabant en Vilans, met financiële ondersteuning van ZonMw.

Lees meer op Zorg voor Beter

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven