Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2017 mei Download de wegwijzer cliëntenparticipatie

Persoonsgerichte zorg

Download de wegwijzer cliëntenparticipatie // 01/05/2017

Cliënten, familie en verwanten betrekken bij beleidsontwikkeling en vernieuwingen in de zorg maakt dat de kans op succes toeneemt. Het gaat immers om de kwaliteit van hun leven. Door directe betrokkenheid van de doelgroep kun je efficiënter en beter aansluiten bij wensen en behoeften van de mensen waar het uiteindelijk om gaat. Een open deur? Helaas niet altijd. Hoe is cliëntbetrokkenheid bij jouw organisatie geregeld? Laat je inspireren door deze wegwijzer.

wegwijzer cliëntenparticipatieDe wegwijzer 'Op weg met cliënten, familie en verwanten' is ontwikkeld omdat effectieve cliëntenparticipatie in de praktijk toch niet zo makkelijk blijkt. Het kan bijvoorbeeld lastig zijn om een representatieve afspiegeling van cliënten te mobiliseren om mee te denken bij beleid. En cliënten en beleidsmakers spreken niet altijd dezelfde taal. Deze wegwijzer helpt je op weg cliënten, familie en verwanten effectief te betrekken, en daarmee meer tevredenheid onder hen en zorgverleners te realiseren.

Hoe gebruik je deze wegwijzer?

Deze wegwijzer is primair bedoeld voor bestuurders, beleidsmakers en teamleiders van zorginstellingen. De wegwijzer heeft als doel jou te inspireren bij het effectief betrekken van cliënten, familie en verwanten bij beleidsvorming in jouw organisatie. Het is een inspiratiebron met acht principes - geleerde lessen uit de praktijk - die bijdragen aan effectieve cliëntenparticipatie. Je 'wandelt' als het ware langs deze acht principes. Er zit geen volgorde in: alle acht geven ze jou ideeën over hoe je cliëntenparticipatie goed kunt organiseren. Bekijk ze allemaal, want hierbij geldt: het geheel is meer dan de som der delen.

Hoe is deze wegwijzer tot stand gekomen?

Vilans haalde buiten de langdurende zorgsector inspiratie op over hoe organisaties cliëntenparticipatie hebben georganiseerd. Vilans sprak onder andere met: de ANWB, de bankenwereld, een zorgverzekeraar en organisaties in de GGZ. De geleerde lessen van deze organisaties deelden we ter inspiratie met vier vooruitstrevende organisaties uit de VVT en drie uit de gehandicaptenzorg, waarbij zowel managers, zorgprofessionals als cliënten(raadsleden) aanwezig waren. In deze inspiratiesessies stonden de volgende vragen centraal: hoe gaat het nu met cliëntenparticipatie in jouw organisatie? Wat inspireert jou van de lessen uit de andere organisaties en wat past daarvan bij jouw organisatie en wat helemaal niet? Hoe gaat het straks in jouw organisatie?

Vilans is na deze sessies drie maanden lang bij één organisatie aangehaakt om inspiratie te delen en cliëntenparticipatie te helpen organiseren. Tot slot is in het najaar van 2016 een vragenlijst uitgezet over cliëntenparticipatie onder organisaties uit de VVT, gehandicaptensector en de eerstelijn.

Praktijkvoorbeelden

Bekijk hoe anderen werken aan cliëntbetrokkenheid en laat je inspireren.

Cliëntparticipatie Schakelring

Bij Schakelring is iedereen in de organisatie gelijk. Zorgmedewerkers, bewoners, hulp in de huishouding, bestuur, vrijwilligers, familie: iedereen mag alles inzien en hebben allen inspraak. Hierdoor ontstaan er ook veel nieuwe initiatieven. Op zoek naar inspiratie? Bekijk het filmpje van de Schakelring.

https://youtu.be/lDzUmdII9ac

Beter beleid dankzij dialoog met cliënten

De Zellingen biedt zorg in een verpleeghuis, twee woonzorgcentra en thuis in Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Nieuwerkerk aan den IJssel. De organisatie biedt een scala aan instrumenten voor cliëntenparticipatie. Van wettelijk overleg tot huiskamergesprekken. Kiezen voor één aanpak werkt volgens de organisatie niet. Ieder vraagstuk vergt een andere manier van cliëntenparticipatie.

Cliëntenportaal biedt kansen om te verbeteren

Zorginstelling Treant uit Drenthe heeft drie ziekenhuislocaties en 20 centra voor verpleeg- en ouderenzorg. In Woonwijkcentrum Holdert in Emmen werkt Treant sinds enkele maanden met een digitaal cliëntenportaal. 'Dat de familie ook het dossier van de cliënt kan lezen, is wel even wennen', bekent hoofd van locatie Holdert Saskia Schnoing Meppelink.

Ervaringsdeskundige Jos Donkers over de IJsberg

Hoe kom je tot goede samenwerking tussen ervaringsdeskundigen en zorgprofessionals? Vilans voerde een verkenning uit en bundelde de inzichten in de infographic 'Co-creatie IJsberg'. Wat vinden ervaringsdeskundigen van de IJsberg? Longpatiënt Jos Donkers geeft zijn mening. 'De IJsberg helpt om een open gesprek te voeren. Het zijn echt handvatten waar ik wat mee kan.'

Aan de slag met de wegwijzer

Laat je op weg helpen door de wegwijzer om cliënten, familie en verwanten effectief te betrekken bij beleidsontwikkeling en vernieuwingen in de zorg, en daarmee meer tevredenheid onder hen en zorgverleners te realiseren.

Meer informatie of advies?

Heb je vragen over de wegwijzer? Wil je meer informatie over cliëntenparticipatie? Wij helpen je graag. Neem contact op met Jeanny Engels via j.engels@vilans.nl of 06-15182894.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Persoonsgerichte zorg