Home Nieuws Nieuws 2019 oktober Tips voor meer balans in je werk

Tijd voor zorg

Tips voor meer balans in je werk // 10/10/2019

De ZorgAgenda 2020 besteedt dit jaar aandacht aan het thema balans in je werk. Ook dit jaar mochten we weer 5 exemplaren van de ZorgAgenda weggeven. Op Facebook vroegen we: wat is jouw tip voor meer balans? We ontvingen veel inspirerende tips en delen hier onze top 5.  

Tips voor meer balans op het werkEr waren veel tips over je grenzen aangeven, aardig zijn voor jezelf, nee durven zeggen, maar ook: een goede planning maken, sporten en bewegen en plezier op de werkvloer. Dit zijn de winnende tips:  

  • Nee zeggen tegen iemand betekent ja zeggen tegen jezelf. Wees jezelf! Een origineel is altijd meer waard dan een kopie. - Angela Jongstra 
  • Werktelefoon uitdoen als je vrij bent, heerlijk. Ik werk in de thuiszorg en volg een opleiding, ik moet echt goed plannen en grenzen aangeven, anders wordt het chaos. - Engelien Ferla 
  • Balans vind ik door ontspanning op mijn vrije dagen en af en toe eens vreselijk lachen met collega’s. Al is het nog zo druk. En eerlijk zijn als het even niet gaat, zodat collega’s daar rekening mee kunnen houden. Als een collega mij verteld dat het even niet gaat, dan die collega ontzien voor zover dat mogelijk is. #doeislief. - Fedde En Aafke Stellema 
  • Meer balans begint bij mij met een realistische planning maken en een kwartiertje per dag inplannen om niks te doen, letterlijk niks. - anoniem 
  • Zeg ook eens ‘nee’ tegen die openstaande dienst. Je hoeft het niet altijd op te lossen, ook al is je zorghart daar wel toe in staat. Je hebt ook vrienden, familie, huisdieren, een bank, etc. Geniet tijdens, maar ook vooral na je werk! In zo'n agenda kun je ook mooi aangeven wanneer je ‘me time’ wil inplannen. - Sarah Priems - van der Zwet 

Thema Tijd voor  Zorg 

In het thema Tijd voor Zorg gaat het over tijdsbeleving en tijdsdruk. Je kunt tijd heel verschillend beleven, daarbij spelen gevoelens, ervaringen en opvattingen over tijd een rol. Tijdsdruk heeft te maken met veel verschillende factoren, zoals organisatie, je eigen houding, cliënten en collega's. Hoe ga jij om met tijd? Bekijk de zes persoonlijke ‘tijdstijlen’

Rust nemen is belangrijk  

Goed voor jezelf zorgen is heel belangrijk in de zorg. Anders raak je opgebrand en zit je langere tijd ziek thuis. Daar doe je jezelf, je cliënten en je collega’s geen plezier mee. 'We weten dat er zorgverleners zijn die ondanks drukke dagen toch goed voor zichzelf zorgen,' zegt Gabriëlle Verbeek, expert Tijd voor zorg. Lees 7 tips om pauze te nemen of bekijk de video: 

https://youtu.be/mo8Z9d7lNYM

Neem een time-out 

Balans vind ik door ontspanning op mijn vrije dagen en af en toe eens vreselijk lachen met collega’s. Al is het nog zo druk.

De boog kan niet altijd gespannen zijn. Belangrijk in je werk is het op tijd terugschakelen, als je periodes van tijdsdruk of piekbelasting meemaakt. Dat betekent dat je bewust je tempo verlaagt. Het nemen van time-outs om op adem te komen is op lange termijn belangrijk om het werken in de zorg vol te houden. Je kunt ook een kort moment ontspannen (een time-out) en bent dan weer fris voor het volgende wat je doet. Bekijk de mindmap met 33 ideeën voor een time-out 

ZorgAgenda bestellen?

De ZorgAgenda is een uitgave van Eilers International. Verschillende organisaties, waaronder Vilans en V&VN, werkten eraan mee. De agenda kost € 11,95 en is te koop via de webshop van Eilers. Lees meer over de ZorgAgenda 2020

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Tijd voor zorg
Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer