Home Nieuws Nieuws 2019 februari 7 tips om hygiënischer te werken binnen 1 minuut

Hygiëne

7 tips om hygiënischer te werken binnen 1 minuut // 18/02/2019

Hygiënisch werken hoort bij je werk als verzorgende of verpleegkundige. Dat vinden we allemaal heel logisch. Toch lukt het in de praktijk niet altijd en lijkt ‘schoon verzorgen’ ineens heel ingewikkeld. Dat hoeft het niet te zijn. Deze 7 dingen helpen je om hygiënisch te werken. Het voordeel: je kunt ze binnen één minuut doen!

1. Doe je sieraden af

Sieraden en accessoires aan je handen en onderarmen zijn niet toegestaan. Dit geldt voor ringen (ook geen gladde trouwring), armbanden en polshorloges, maar ook voor piercings of een brace aan de hand of onderarm. Deze sieraden belemmeren het toepassen van handhygiëne op de juiste manier en zijn een bron van micro-organismen. Draag ook geen lange oorbellen of lange ketting.

2. Zorg voor schone kleding met een korte mouw

Trek voor elke dienst schone kleren aan en zorg er ook voor dat je het goed kunt reinigen. Was je kleding bij voorkeur op 60 graden. Tussen de 40 en 60 graden mag ook, maar dan is extra strijken of drogen in de droger noodzakelijk. Voor onder andere een goede handhygiëne is een korte mouw verplicht. Kleding mag ook niet loshangen.

3. Houd je nagels kort

Lange nagels zijn moeilijker om schoon te houden, kunnen handschoenen beschadigen en geven daardoor meer kans op het verplaatsen en overdragen van micro-organismen. Je nagels moeten daarom schoon en kortgeknipt zijn. Nagellak (ook gellak) en kunstnagels zijn om dezelfde reden niet toegestaan.

4. Bind lange haren bijeen

Houd je haar schoon en was het regelmatig. Om te zorgen dat lang haar niet in contact kan komen met de cliënt, moet je het opsteken of bijeenbinden. Voor baarden en snorren geldt: goed verzorgd en kortgeknipt.

5. Met schone handen de kamer in en uit

Voor infectiepreventie is het juist naleven van de regels rondom handhygiëne noodzakelijk. Natuurlijk reinig je je handen op de juiste manier, maar ook op het juiste moment. Zorg wanneer je de kamer van een cliënt binnengaat dat je begint met het toepassen van handhygiëne. Hetzelfde geldt bij het verlaten van de kamer.

6. Gebruik je werktelefoon alleen met schone handen

Volgens de richtlijn kun je mobiele apparaten beter niet gebruiken tijdens contact met cliënten, maar in de praktijk is dat vaak niet haalbaar. Probeer mobiele apparaten altijd met schone handen te gebruiken. En reinig je smartphone of tablet na gebruik tijdens een behandeling met een reinigingsdoekje of desinfecteer met alcohol. Als je in een noodsituatie toch je telefoon met ‘vieze’ handen aanraakt, zorg dan in ieder geval voor handhygiëne na het gebruik en de eerder genoemde acties met je telefoon (reiniging en desinfectie).

7. Lever apparatuur veilig af voor volgend gebruik

Heb je een tillift of andere apparatuur gebruikt? Zorg dan dat je collega die het apparaat na jou gebruikt, een schoon apparaat treft. Over het algemeen is huishoudelijk reinigen voldoende. Desinfectie is alleen noodzakelijk als je al extra infectiepreventiemaatregelen treft bij desbetreffende cliënt (bijvoorbeeld met BRMO) of als er zichtbaar bloed of ander lichaamsvocht aanwezig is.

Samen met je collega's hygiënischer werken

Help mee om antibiotciaresistentie de wereld uit te helpen en doe mee. Ga direct aan de slag op Resistentiepreventie.nl en leer samen met je collega's hoe je samen verantwoord hygiënisch kunt werken. In de praktijk. En gewoon onder werktijd.
Aanmelden

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Hygiëne
Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer