Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2015 december Praktische tips voor afweergedrag bij mondzorg

Mondzorg

Praktische tips voor omgaan met afweergedrag bij mondzorg // 08/12/2015

De mondzorg bij ouderen verdient meer aandacht. Extra lastig is het als cliënten, bijvoorbeeld met dementie, zich verzetten tegen tanden poetsen. Hoe ga je daarmee om? In dit filmpje vertellen zorgmedewerkers hoe je beter kunt omgaan met weerstanden bij mondzorg.

Tips bij weerstanden

Emmy Deurhof, beleidsmedewerker Archipel Zorggroep, geeft in dit filmpje praktische tips voor het omgaan met afweergedrag.

https://vimeo.com/145844514

In het filmpje komen ook Annelie Meeuwissen, teamleider zorgcentrum Sint-Jozef, en Nicolet Destree, docent verpleeg- en omgangskunde ROC Mondriaan aan het woord. Ook vertellen medewerkers hun ervaringen tijdens de waarbij iemand anders hun tanden poetst. Het filmpje is gemaakt tijdens de Kennismarkt van Zorg voor Beter over de workshop ‘Omgaan met afweergedrag bij mondzorg’.

Drie praktische tips

1. Ga tijdens de mondverzorging schuin achter de cliënt staan.

Dit is de standaardhouding voor het verzorgen van de mond bij een ander. Laat de cliënt zitten. Sla je linkerarm om het hoofd van de cliënt heen, zodat het hoofd gesteund wordt. Zo kun je de tandenborstel ook beter sturen. Houd met je linkerhand de lippen en/of wangen van de cliënt opzij, en poets met rechts. Bij linkshandigheid doe je het andersom.

2. Bij weerstand: wees creatief!

Bedenk nieuwe dingen bij cliënten die hun mond niet open willen doen. Wellicht helpt het als je het tanden poetsen naar een ander moment op de dag verplaatst. Na het ochtendritueel kan de cliënt namelijk te vermoeid zijn voor de mondzorg. Overleg met collega's. Misschien kent iemand een handig trucje waardoor de cliënt wél de mond opent.

3. Het belangrijkste: neem de tijd en neem de cliënt serieus!

Haast is in deze je slechtste raadgever. Neem de signalen en reacties van de cliënt serieus. Nee is nee. Probeer het later nog eens. Maak in het team bespreekbaar waarom het tandenpoetsen niet lukt. 

Nieuw op Zorg voor Beter: omgaan met afweergedrag

De informatie die tijdens djavascript:void('Unlink')eze workshop gegeven werd, is nu ook op Zorg voor Beter te vinden:

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Mondzorg