Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2017 oktober Robot Tessa helpt ouderen met dementie

Dementie

Robot Tessa helpt ouderen met dementie // 16/10/2017

Ouderen reageren verschillend op sociale technologie. Welzijnsorganisatie 'Sterker sociaal werk' probeerde robot Tessa uit bij mensen met beginnende dementie. De reacties lopen uiteen. Projectmedewerker Joëlle van der Pol: 'Ieder mens is anders, er is geen technologisch wondermiddel dat voor iedereen werkt.’

Sociale technologie - robot Tessa'Sterker sociaal werk' doet mee aan het project 'inclusieve samenleving met inzet van technologie' van Vilans. Zij willen de succesfactoren van technologie opsporen en zijn onder meer betrokken bij een door de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) geleide proeftuin rondom Tessa. Tessa is een robot in de vorm van een bloempot, gemaakt door het bedrijf Tinybots. Ze kan praten en bijvoorbeeld muziek afspelen.

Een geheugensteun in huis

Tessa staat thuis bij een aantal mensen met beginnende dementie om hen te herinneren aan bepaalde activiteiten. Joëlle vertelt: 'Tessa zegt bijvoorbeeld: "Pim is vandaag jarig, bel hem even op." Of: "De chauffeur van de dagbesteding komt zo, kleed je even aan." Een aantal mensen heeft daar heel veel baat bij. Zij kunnen langer zelfstandig wonen en tegelijkertijd contact houden met mensen uit hun vertrouwde omgeving. Er zijn ook mensen die na drie dagen roepen: haal dat ding weg! Die reactie zien we vaak bij mensen in een minder gevorderd stadium van dementie. Zij hebben er (nog) niet veel profijt van.’

Robot versterkt eigen regie

Omdat 'Sterker sociaal werk' een welzijnsorganisatie is, hadden ze medewerking nodig van zorgverlenende partijen om deelnemers te vinden voor de proeftuin. Daarvoor moesten ze flink de boer op. ‘Er was soms angst en twijfel’, vertelt Joëlle. ‘Gaat Tessa dan persoonlijk contact vervangen?’ Die angst bleek puur bij de zorgverleners te zitten. Deelnemers hebben daar geen last van, legt ze uit. ‘Integendeel. Als je dochter belt en zegt dat je je moet aankleden, voelt dat betuttelend. Als Tessa het zegt, geeft dat juist een gevoel van eigen regie.’

Uiteenlopende reacties

De proeftuin loopt nog tot medio 2018. De reacties op Tessa lopen tot nu toe uiteen van ‘Heel praktisch, ik vergeet wat minder.’ en ‘Ik ben blij dat er aan me wordt gedacht’ tot: ‘Haal dat ding weg!’ Er zijn dolgelukkige mantelzorgers en mantelzorgers die zeggen: ‘Mijn moeder ruimt nog steeds de post niet op.’ Joëlle: ‘Ieder mens is anders en heeft andere behoeften als het gaat om welzijn en zorg. Dat is goed om in het achterhoofd te houden, óók bij het uitproberen van sociale technologie. Als je zoekt naar een wondermiddel dat voor iedereen werkt, kom je bedrogen uit. Alles wat je inzet, is nu eenmaal maatwerk.’

Kleinschalige test 

Ontdekken of technologie werkt, kun je alleen door het te testen. Zo’n test hoeft helemaal niet kostbaar te zijn. In plaats van grote trajecten met adviseurs en projectplannen, kun je ook gewoon iets proberen op kleine schaal. Joëlle: 'Organisaties in de proeftuin rond Tessa werden eigenlijk geacht twintig Tessa’s te leasen en uit te zetten. Voor ons was dat niet haalbaar. Wij mochten deelnemen met tien Tessa’s. Ook met een kleine opzet is de waarde van het experiment groot. Dit middel blijkt voor zeven van onze mensen écht van meerwaarde. De belangrijkste uitkomst tot nu toe? Gewoon aan de slag gaan. Soms blijkt een technologie helemaal niets te zijn, soms is het een schot in de roos. En dat laatste, daar doe je het voor.'

Inclusieve samenleving met technologie

Binnen het project 'inclusieve samenleving met inzet van technologie'  van Vilans experimenteren zorg- en welzijnsorganisaties met nieuwe technologieën en verkennen of dit leidt tot meer inclusie, deelname aan de maatschappij. Ben jij ook aan het experimenteren met technologie en wil je jouw verhaal delen? Mail dan naar Josien van Dijkhuizen: j.vandijkhuizen@vilans.nl. Lees meer ervaringen met technologie op Vilans.nl:

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Dementie