Drie nominaties
Vilans heeft begin december een prijsvraag uitgeschreven met de vraag ideeën in te zenden voor het terugdringen van onnodige zorghandelingen. Drie inzendingen werden genomineerd als kanshebber van ‘Het slimste idee’. Ook 'Geen maneuvres bij het aan- en uitkleden van cliënt op bed' kreeg veel stemmen (41 procent), en leverde veel praktische tips op van bezoekers. Bekijk de uitslag en de tips.
Het winnende idee: onnodig wachten op cliënt thuiszorg
Het winnende idee is: Thuis wonende cliënten 5 tot 30 minuten (afhankelijk van de afstand vanaf de vorige cliënt) voor het geplande bezoek bellen met de mededeling dat je er aan komt. Cliënten kunnen zich dan voorbereiden op jouw bezoek. Dingen klaar leggen, klaar zitten enzovoort. Ook bellen als je wat later komt, zodat cliënten daarmee rekening kunnen houden. Dit neemt veel frustratie weg bij cliënten. Ingezonden door Sandra Leenders, thuiszorgmedewerker bij De Zorgboog.
Briljant in eenvoud
Iemand schreef als reactie: 'Het idee om onnodig wachten in de thuiszorg te vermijden is briljant in zijn eenvoud'. Zorg voor Beter was daarom benieuwd hoe breed dit idee al wordt toegepast. Hieronder zie je de resultaten van de enquête.
Resultaten enquête
