Home Nieuws Nieuws 2019 april Slimme oplossingen voor medicatieveiligheid

Medicatieveiligheid

Welke slimme oplossing voor medicatieveiligheid heb jij bedacht? // 11/04/2019

Omdat de maand april in het teken staat van het thema medicatieveiligheid willen we graag slimme werkwijzen op het gebied van medicatieveiligheid inventariseren én delen. Heb jij of hebben jullie in het team een oplossing bedacht voor een knelpunt rond medicatie? Deel ze met ons!

We horen graag welke oplossingen jij hebt bedacht. Daar kunnen andere zorgverleners namelijk ook weer van leren. Daarom delen we alle slimme oplossingen aan het einde van deze maand.

Voorbeelden

Om je te inspireren helpen we je vast op weg met de volgende voorbeelden:

  • Probleem: Er is niet altijd een professional beschikbaar om de dubbele controle te doen bij losse, risicovolle medicatie. Oplossing: Nagaan of de cliënt zelf of een mantelzorger de dubbele controle kan doen, of werken met een dubbele controle-app.
  • Probleem: Als een cliënt op vrijdagmiddag of in het weekend ontslagen wordt, is er vaak niet direct medicatie en een toedienlijst beschikbaar. Oplossing: Afspraken maken met het ziekenhuis dat het ziekenhuis medicatie voor een aantal dagen meegeeft en een toedienlijst.
  • Probleem: Er moet regelmatig tussentijds medicatie gewijzigd worden in GDS (medicatiezakjes). Oplossing: bespreek met de arts die voorschrijft of de wijziging kan wachten tot het ingaan van de nieuwe medicatierol.
  • Probleem: Overleg met de apotheker loopt stroef. Oplossing: bespreek met de apotheker dat er vanuit de apotheek en de zorgorganisatie een vaste contactpersoon is voor het overleg, zorg voor korte lijnen.

Insturen slimme oplossingen

We horen graag van je:
  • Wat was het knelpunt?
  • Welke oplossing hebben jullie? Wat zijn jullie ervaringen ermee?
Plaats je slimme oplossing als reactie onderaan deze pagina of mail je reactie naar: a.bolscher@actiz.nl.
JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Sandra 24/4/2019

De meeste medicatie incidenten vonden plaats om 8.00 uur. Toen is besloten als oplossing om voordat de dienst begint, met elkaar te overleggen welke cliënten collega A ging verzorgen en welke cliënten collega B ging verzorgen. Bij de cliënten zijn eerste alle medicatie gedeeld en daarna de ADL. Op die manier worden medicijnen veel minder snel vergeten te geven en is er meer controle.


M 16/4/2019

Het is belangrijk om dit met de apotheker te bespreken


Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Medicatieveiligheid
Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer