Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2017 december Zorgorganisaties delen ervaringen over robots

Vernieuwend zorgen

Zorgorganisaties delen ervaringen over robots // 18/12/2017

Steeds meer robots worden ontworpen voor de zorg. Maar hoe kun je een robot zinvol inzetten bij de zorg voor jouw cliënten? En wat kunnen ze allemaal wel en niet? Deelnemers van de werkplaats Zinvolle Robotica probeerden de robots Tessa, OBI, QBI, Robotkat, JustoCat, LEA, NESTIQ en Pepper uit. Hoe zijn ze bevallen?

Tijdens de vorige bijeenkomst van de werkplaats maakten deelnemers kennis met robots. Dat leverde 9 matches op. De afgelopen tijd hebben ze geëxperimenteerd met hun match. Hoe zijn ze bevallen en waar moet je rekening mee houden?

Ervaringen

De eerste experimenten zijn afgerond, andere zijn nog bezig of net gestart. Veel zorgorganisaties zijn positief. Zo zeggen ze over de robotdieren dat bewoners er blij mee zijn en reageren op bijvoorbeeld het spinnen en miauwen van de Robotkat. De Qbi zorgde voor veel plezier, gezelligheid en beweging van bewoners tijdens het experiment. Maar er zijn ook aandachtspunten. Soms kwam het experiment laat op gang, was het lastig om de geschikte cliënt te vinden of bleek de benodigde wifi te slecht.

Aandachtspunten die naar voren kwamen

Een goede uitleg is het halve werk

Volgens de deelnemers is de opstartfase erg belangrijk. Sommigen noemden dit als aandachtspunt omdat ze er tegenaan liepen bij de start. De uitleg en werkwijze van de robot was niet duidelijk. Dit zorgt voor uitzoekwerk en daar is vaak geen tijd voor.

Zorg voor een goede wifi-verbinding

De meeste robots hebben wifi nodig. Heb je geen goede wifi binnen jouw organisatie? Dan kun je een hotspot aanmaken of een mifi-verbinding inzetten.

Vraagbaak

Vanuit verschillende deelnemers werd benoemd dat het erg fijn is als er iemand in de organisatie beschikbaar is voor vragen over de robot. Bijvoorbeeld een medewerker of student die stage loopt en meer weet over de robot. Ook goed contact met een ICT helpdesk en de leverancier is een echte pre. Eventuele onduidelijkheden of storingen zorgen dan niet voor een vertraging.

Maak tijd

Een robot inzetten is leuk en kan erg zinvol zijn bij de zorg voor ouderen. Maar je moet er wel eerst tijd in investeren voordat het goed werkt. Maak er binnen je organisatie een project van. Een tip van een van de organisaties was om ook studenten in te zetten die het experimenteren nauw in de gaten kunnen houden.

Deel je ervaringen

Volgens veel deelnemers is het erg belangrijk om intern te communiceren maar ook buiten je organisatie op zoek te gaan naar ervaringen. Door van elkaar te leren kan een robot eerder zinvol worden ingezet.

Ideeën voor kennis delen over robotica

werkplaats-zinvolle-roboticaNaast het delen van de ervaringen is er tijdens de bijeenkomst ook stil gestaan bij het delen van kennis rondom robotica. In een creatieve sessie bedachten ze ideeën voor producten en middelen die helpen bij een zinvolle inzet van robotica in de zorg. Zo spraken ze onder andere over een netwerk waarin kennis wordt gedeeld, bijeenkomsten zoals de werkplaats om laagdrempelig kennis te maken met robots en te leren van andere organisaties. Ook een informatiewaaier en uitleenservice kwamen voorbij. De verschillende ideeën worden als input gebruikt voor de kennisproducten die de Zorg voor Beter-werkplaats maakt. Wat zou jou helpen om een robot op een zinvolle manier in te zetten in je werk? Deel je ideeën!

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Vernieuwend zorgen