Home Nieuws Nieuws 2019 juli Nieuwe beleidsregel wijkverpleging verlicht administratieve lasten

Regeldruk

Nieuwe beleidsregel wijkverpleging verlicht administratieve lasten // 01/07/2019

Wijkverpleegkundigen mogen voortaan cliëntgebonden afstemming zoals telefoontjes of het instellen van een infuuspomp ook op een andere locatie doen. Eerder moesten alle cliëntgebonden handelingen bij de cliënt thuis plaats vinden. Dit maakte het werk soms inefficiënt en zorgde ervoor dat het werk van de wijkverpleegkundige kon uitlopen.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de beleidsregel aangepast om de regeldruk in de wijkverpleging te verminderen en het voor zorgaanbieders makkelijker maken om af te stappen van de 5-minutenregistratie.

Om de administratieve lasten in de wijkverpleging te verminderen werd eind vorig jaar een nieuwe werkwijze voor registraties geïntroduceerd. Deze nieuwe werkwijze is ‘zorgplan = planning = realisatie, tenzij’. De bedoeling is dat de planning leidend is bij het registreren van je gewerkte minuten.

In de beleidsregel wordt vanaf nu in dat geval over verplaatste directe contacttijd gesproken. Dit betekent dat de wijkverpleegkundige taken, die zij voorheen bij de cliënt thuis uitvoerde, voortaan als ‘huiswerk’ op de route kan verzamelen en op kantoor mag uitvoeren.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Regeldruk
Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer