Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2015 oktober Ouderen- en thuiszorg: medewerkers ervaren meer tijdsdruk

Tijd voor zorg

Ouderen- en thuiszorg: medewerkers ervaren meer tijdsdruk // 11/10/2015

De hervormingen in de ouderen- en thuiszorg vragen veel van zorgorganisaties. De Benchmark in de Zorg 2015 van ActiZ geeft een goed beeld van belangrijkste trends in de ouderen- en thuiszorg in Nederland. Zorg voor Beter zet een paar belangrijke uitkomsten op een rij.

Trends in de zorg

  • Medewerkers ervaren meer werkdruk en hebben minder vertrouwen in de toekomst. Het ziekteverzuim is in 2014 gestegen.
  • Er is een betere samenwerking tussen cliënten, mantelzorgers en zorgprofessionals. Lees meer: Familieparticipatie.
  • Cliënten maken zich zorgen over de bezuinigingen op de dagactiviteiten.
  • Verzorgenden voelen zich onvoldoende toegerust om nieuwe taken te vervullen (bv. omslag maken van verzorgen naar begeleiden en onderhandelen). Lees meer: Vernieuwend zorgen.
  • Hbo-verpleegkundigen in de zorg thuis zijn positiever over hun werk dan verpleegkundigen in woonzorgcentra.
  • Medewerkers ervaren weinig ondersteuning door moderne technologie.

Trends op organisatieniveau

  • Zelforganiserende teams komen steeds vaker voor, maar een zorgvuldige invoering is cruciaal.
  • Koplopers, met hoge score op cliënten- en medewerkerstevredenheid en bedrijfsvoering, hebben zich verder onderscheiden van de rest
  • Kleine zorgorganisaties slagen er minder in om in de kopgroep te komen en hebben vaker financiële problemen.
  • De cliënttevredenheid over zorginstellingen is gestegen.

Over het onderzoek

De Benchmark in de Zorg is een jaarlijks onderzoek dat PwC in opdracht van ActiZ uitvoert. 80% van alle ActiZ-leden neemt deel aan de Benchmark. Dit jaar namen zo’n 100 zorgorganisaties deel. 15.000 cliënten gaven hun oordeel middels het cliëntentevredenheidsonderzoek en de NPS (Net Promotor Score). En ruim 25.000 medewerkers deden mee aan de Werkgevers NPS en het medewerkers-tevredenheidsonderzoek.

Bekijk het rapport

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Tijd voor zorg