Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2018 juni Opgeruimd werken. Hoe doe je dat?

Tijd voor zorg

Opgeruimd werken. Hoe doe je dat? // 04/06/2018

Een slecht opgeruimde werkomgeving is een ramp voor zorgmedewerkers. Je kunt niet vinden wat je zoekt, het kost tijd en het bederft je humeur. Hoe kom je hier vanaf?

Ons kantoor is eigenlijk een rommeltje. We hebben wel alles al zoveel mogelijk digitaal, maar er zwerven geregeld blaadjes en uitdraaien op het bureau We delen die bureaus dus je hebt last van elkaar.  Ik word ook gek van al die onnodige dingen, de nietjes, een zakdoekje, losse paperclips.

Medewerker ouderenzorg

In het thema 'Tijd voor zorg' verzamelen we goede ideeën en werkvormen om beter om te gaan met tijd in de zorg. Een leuke praktische manier om de werkomgeving op te schonen is met hulp het 5S-model. Welke stappen moet je volgen?

1. Scheiden

Haal alles uit de werkplek dat niet belangrijk is voor het werk. Je werkplek hoeft er steriel en saai uit te zien, want een fijne sfeer is wél essentieel! Maar nogal wat bureaus, kantoren en werkomgevingen staan vol zaken die er eigenlijk niet huishoren. Wees kritisch op datgene wat er werkelijk moet staan. Bewaar desnoods wat je weghaalt tot een bepaalde datum tijdelijk nog even in een doos, zodat je kunt bekijken of het waardevol of waardeloos is. En berg het daarna definitief op of gooi het weg.

2. Schikken

In deze stap orden je alles wat overblijft op de werkplek op de meest handige manier. Waardoor je er zo min mogelijk tijd mee kwijt bent. Wat werkt het handigste?

3. Schoonmaken

Maak de werkplek inclusief al het aanwezige werkmateriaal schoon en stofvrij. Dat werkt prettig en je houdt je omgeving gezond. Voorkom wel dat je weer nieuwe rommel maakt.

4. Standaardiseren

Onmisbaar voor teams. Maak harde afspraken over hoe je de werplek met elkaar wilt houden. Bijvoorbeeld: dat je je PC afsluit en je werkblad altijd leeg en schoon achterlaat, zodat de collega van de volgende dienst meteen aan het werk kan. Dat je bepaalde overdrachtsrapportages altijd op een vaste plek hebt staan, zodat niemand meer hoeft te zoeken.

5. Standhouden

Dit is een heel belangrijk punt. Als alles op orde is, wil je het graag zo houden. Sommige teams nemen een checklist op, als afronding van de dienst. Soms moet je stappen 1 tot en met 4 om de zoveel tijd opnieuw doorlopen om te zorgen dat de werkplek op orde blijft. Of een halfjaarlijkse schoonmaakactie inlassen.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Tijd voor zorg