Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2015 januari Stem nu op 3 nominaties voor prijsvraag: onnodige zorghandelingen

Verbeteren doe je zo

Onnodige zorghandelingen: stem nu! // 27/01/2015

Vilans heeft begin december een prijsvraag uitgeschreven met de vraag ideeën in te zenden voor het terugdringen van onnodige zorghandelingen. Wat zijn betere alternatieven? Uit de vele originele en bruikbare inzendingen hebben we de drie beste ideeën genomineerd! Bekijk de resultaten van de stemming.

Resultaten stemming: onnodige zorghandelingen terugdringen

1. Onnodig wachten op voorbereiding cliënt  (in de thuiszorg)

Thuis wonende cliënten 5 tot 30 minuten (afhankelijk van de afstand vanaf de vorige cliënt) voor het geplande bezoek bellen met de mededeling dat je er aan komt. Cliënten kunnen zich dan voorbereiden op jouw bezoek. Dingen klaar leggen, klaar zitten enz.
Ook bellen als je wat later komt, zodat cliënten daarmee rekening kunnen houden. Dit neemt veel frustratie weg bij cliënten. (Inzender: Sandra Leenders, IG-er)

2. Geen onnodige ondersteuning bieden bij medicatie

Efficiënter werken met medicatie, bijvoorbeeld door gebruik van een slimme medicatie management dienst. Deze dienst werkt met een automatisch uitgiftesysteem, medicijnrollen en een speciaal ontworpen e-health platform. Dit zorgt ervoor dat cliënten de juiste medicatie op het juiste moment ontvangen. Daarnaast worden cliënten er aan herinnerd hun medicatie in te nemen (voorbeeld met Philips Medido). Wel is belangrijk te kijken voor welke cliënten dit systeem geschikt is. (Inzender: Bettie van der Meulen-Poelstra, verzorgende IG, Friesmastate/Parksicht)

3. Onnodige extra manoeuvres voorkomen bij het aan- en uitkleden van de cliënt op bed

De in het verleden gekochte kleding zo vermaken dat de cliënt makkelijk op bed aan- en uitgekleed kan worden. Hierdoor zal de belasting op de cliënt en de zorgverlener tot een minimum beperkt worden. Bijvoorbeeld: een broek aanpassen door de buitenste zijnaden van de broekspijp tot aan de knie open te maken, waarbij tussen het voor- en achterpand van de broekspijp een extra V-vormig stuk stof gestikt wordt, voorzien van enkele drukknopen.
De voor de cliënt herkenbare broek wordt op deze manier nauwelijks zichtbaar aangepast aan zijn/haar nieuwe zorgsituatie, waardoor de broek liggend vlot en comfortabel kan worden aan- en uitgedaan zonder al te veel trek- en sjorwerk. Prettiger voor de cliënt en voor de zorgverlener. (Inzender: Jo de Clercq, zaakvoerder ComfortCare)

Resultaten en winnende idee

Lees welk idee gewonnen heeft: het winnende idee

prijsvraag Slim zorgen

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Verbeteren doe je zo