De belangrijkste bevindingen:
- Zorginstellingen en medewerkers hebben meer aandacht voor dementie en onbegrepen gedrag
- Zorginstelling heeft visie op onbegrepen gedrag, maar de visie wordt nog niet voldoende toegepast
- Medewerkers kennen cliënt in de praktijk, maar kennis over cliënt is niet standaard vastgelegd
- Psychofarmaca: te weinig aandacht voor diagnose en evaluatie
- Probleemstelling in cliëntdossier is niet opgesteld door een multidisciplinair team
- Zorginstellingen betrekken netwerk nog niet automatisch bij zorg voor de cliënt
Lees een toelichting op deze bevindingen in de factsheet van de inspectie (pdf)
8 kernelementen voor omgaan onbegrepen gedrag
Als zorginstellingen aan de slag gaan met de 8 kernelementen waaraan goede zorg voor mensen met onbegrepen gedrag en dementie moet voldoen, kunnen zij zorg leveren die nog meer past bij de cliënt met dementie en onbegrepen gedrag. Deze 8 kernelementen staan bij thema Probleemgedrag op Zorg voor Beter.
Goede voorbeelden omgaan probleemgedrag
De Inspectie publiceert op de dag van de verpleging een magazine met goede voorbeelden van instellingen over omgaan met onbegrepen gedrag bij dementie. Bekijk het Magazine Met andere ogen (pdf)
Lees meer