Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws Zorgkaartnederland.nl: openheid kwaliteit ouderen- en thuiszorg

Verbeteren doe je zo

Zorgkaartnederland.nl: openheid kwaliteit ouderen- en thuiszorg // 11/12/2014

ActiZ en Patiëntenfederatie NPCF slaan de handen ineen voor openheid van de kwaliteit van verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg. Zij ontwikkelen de komende maanden nieuwe modules op de onafhankelijke waarderingssite ZorgkaartNederland.nl. Daarmee kunnen toekomstige cliënten een keuze maken voor een zorgorganisatie die bij hun wensen en mogelijkheden past. Cliënten kunnen op deze site hun waardering geven over de geleverde zorg en ondersteuning.

Waarderingen van patiënten

De nieuwe modules worden onderdeel van www.zorgkaartnederland.nl. Daar zijn waarderingen van patiënten, uitgedrukt in een rapportcijfer, en veel informatie van zorgorganisaties te vinden. Met de informatie kunnen toekomstige cliënten en hun familie een goede en afgewogen keuze maken. Op dit moment is er nog geen centrale plek waar cliënten deze informatie en waarderingen kunnen vinden. ActiZ en Patiëntenfederatie NPCF vinden het van belang dat deze mogelijkheid er komt. Ze zijn blij dat zij deze week een overeenkomst hebben getekend om dit te realiseren. Zo komt er volledige openheid over het aanbod voor en de waardering van cliënten. Tegelijk kunnen de waarderingen leiden tot kwaliteitsverbetering in de zorg.

Stap naar transparantie

Aad Koster, directeur ActiZ, de brancheorganisatie van zorgaanbieders: 'Zorgorganisaties zetten hiermee een grote stap op het gebied van de transparantie binnen de zorg. Het idee achter het platform komt voort uit de gedachte dat zorgorganisaties de cliënt en zijn waardering centraal willen zetten. Het inzicht in deze waarderingen is dan ook de leidraad om de zorg die wij leveren nog meer op maat te maken.  Cliënten kunnen op dit platform aangeven wat hun waardering is over bijvoorbeeld de zorg, eten en drinken, de service en de houding en het gedrag van de zorgmedewerkers. Maar er is binnenkort ook informatie te vinden of je je huisdier mee kunt nemen en of er een bushalte voor de deur is.'

Kwaliteit verpleeg- en verzorgingshuizen

Wilna Wind, directeur NPCF:  'Patiëntenfederatie NPCF  en ActiZ  gaan de komende periode hard aan de slag om er voor te zorgen dat er zoveel mogelijk informatie over verpleeg- en verzorgingshuizen op het platform komt te staan. Mensen hechten enorm aan reviews van andere cliënten. Dat geeft een beeld van hoe zij de zorg ervaren. Dat is belangrijk voor verpleeg- en verzorgingshuizen. Door de waarderingen van cliënten en de keuze-informatie die de zorgorganisaties zelf aanleveren, komt er voor mensen veel meer informatie beschikbaar. Wij willen volledige openheid bieden over de kwaliteit van de zorg. Met dit initiatief op ZorgkaartNederland.nl brengen we goede informatievoorziening dichterbij.'

Thema Verbeteren doe je zo op Zorg voor Beter 

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Verbeteren doe je zo