Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2015 juni Nieuwe Kwaliteitsstandaard Omgaan met levensvragen van ouderen

Welbevinden en levensvragen

Nieuwe Kwaliteitsstandaard Omgaan met levensvragen // 15/06/2015

Oudere mensen beoordelen de zorg die ze krijgen vooral op hun relatie met zorgmedewerkers. Aandacht voor hun levensvragen hoort daar ook bij. De Kwaliteitsstandaard Levensvragen, ontwikkeld door verschillende organisaties, is nu gereed.

Vanuit het perspectief van de cliënt

kwaliteitsstandaard levensvragen ouderenEen kwaliteitsstandaard laat vanuit het perspectief van de cliënt zien wat op een bepaald gebied nodig is om goede zorg te verlenen. De Kwaliteitsstandaard Levensvragen geeft weer hoe de ouderenzorg goed kan omgaan met levensvragen van cliënten. Niet als een apart onderwerp, maar als een integraal onderdeel van de zorg. Wat houdt iemand bezig, wat doet hem verdriet, wat maakt hem gelukkig, wat geeft hem houvast en wat vindt hij vervelend? Maar ook: hoe kijkt hij terug op zijn leven en hoe kijkt hij vooruit naar het einde?
De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is een algemene standaard bedoeld voor ouderen met een zorgindicatie, ongeacht welke aandoening, beperking of ziekte ze hebben. De standaard overstijgt daarmee de ziekte-specifieke standaarden.
Lees de samenvatting in de Folder over de Kwaliteitsstandaard Levensvragen (pdf)

Kwaliteitsbibliotheek

De standaard is ingediend voor opname in het Register van de Kwaliteitsbibliotheek en in het najaar is het Registerbesluit bekend. De standaard staat nu echter al openbaar en kan gebruikt worden.

Wat levert goed omgaan met levensvragen op?

Goed omgaan met levensvragen levert veel op.

  • Voor de cliënt: De oudere voelt zich gezien en gehoord. Hij kan terug- en vooruitkijken naar het eigen leven en voelt zich van betekenis.
  • Voor de medewerker: Mensen kiezen voor werken in de zorg omdat ze contact met anderen belangrijk vinden en van betekenis willen zijn. Aandacht voor levensvragen van hun cliënt geeft ze veel voldoening. Dat vergroot hun werkplezier en vermindert het ziekteverzuim.
  • Voor de organisatie: Tevreden cliënten en medewerkers is een belangrijke opbrengst. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat gesprekken over levensvragen met zelfstandig wonende ouderen het beroep op de (huisartsen)zorg vermindert en de zorgkosten omlaag brengt.

De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is ontwikkeld door het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen in samenwerking met relevante partijen in het veld, waaronder Vilans, vier ouderenzorgorganisaties en de Universiteit voor Humanistiek. De kwaliteitsstandaard is mogelijk gemaakt door het Zorginstituut Nederland (ZiN) en het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport.

Lees meer

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Welbevinden en levensvragen