Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2018 mei Mantelzorger wil meer hulp van casemanager

Mantelzorg

Mantelzorger wil meer hulp van casemanager // 18/05/2018

Mantelzorgers die zorgen voor iemand met dementie willen meer begeleiding van casemanagers. Deze casemanagers, bijvoorbeeld een dementieverpleegkundige, zijn belangrijk als vast aanspreekpunt. Hun ondersteuning zorgt ervoor dat de mantelzorger de zorg thuis kan blijven volhouden.

Omdat meer dan de helft van de mensen met dementie nog zelfstandig thuis woont, stijgt de belasting voor veel mantelzorgers. Vooral partners van thuiswonende mensen met dementie geven aan dat het hebben van een sociaal leven moeilijk is door de zorg voor hun naaste.

Rapport dementiezorg

Om een beter beeld te krijgen over dementie(zorg) schreven onderzoekers in opdracht van het ministerie van VWS het rapport ‘Naar een samenhangend beeld van dementie en dementiezorg’. In het rapport vind je een overzicht van landelijke gegevens over dementie en dementiezorg in Nederland. De onderzoekers keken ook of er over bepaalde onderwerpen meer onderzoek nodig is.

Download het rapport 'Naar een samenhangend beeld van dementie en dementiezorg' (pdf)

Meeste mensen met dementie wonen thuis

Volgens de onderzoekers zijn er in Nederland tussen de 254.000 en 270.000 mensen met dementie. Het aantal mensen met dementie zal vanwege de vergrijzing de komende jaren flink groeien. Ook het aantal mensen dat sterft als gevolg van de ziekte neemt toe. 90 procent van de mensen die overlijden aan dementie overlijdt in een zorginstelling. Toch woont 55 procent van de mensen met dementie nog zelfstandig thuis.
 

Mantelzorgers tevreden over casemanagement

Verreweg de meeste mantelzorgers die gebruik maken van casemanagement zijn tevreden over (het contact met) de casemanagers en vinden dat ze op tijd starten met de behandeling. Daarnaast vinden de meeste mantelzorgers dat casemanagers aandacht hebben voor zowel het welzijn van hun naaste met dementie als voor henzelf.

Wachtlijsten

Mantelzorgers zijn positief over casemanagers. Ze vinden wel dat er nog wat te verbeteren valt. Zo geven veel mantelzorgers aan dat ze niet op hun recht op casemanagement zijn gewezen. Ook zijn er in sommige regio’s lange wachtlijsten voor casemanagement. Daarnaast vinden veel mantelzorgers dat het aanbod aan dagopvang niet altijd aansluit bij de behoeften. Ook duurt het soms erg lang voordat bekend is hoe hoog de eigen bijdrage is. Dat kan een drempel zijn om eraan mee te doen.

Aanbod sluit niet altijd aan

Mantelzorgers geven aan dat het aanbod niet altijd aansluit bij hun behoeften. Zo hebben ze behoefte aan informatie over dementie en over mogelijkheden voor zorg en ondersteuning. Deze informatie is lang niet altijd beschikbaar.

Aan welke informatie hebben mantelzorgers behoefte?

Johanneke van der Bijl, expert Dementie op Zorg voor Beter, vindt de conclusies van het rapport heel herkenbaar. 'In het rapport wordt de aanbeveling gedaan om informatie beter te ontsluiten en vindbaar te maken voor mantelzorgers. Ik ben benieuwd aan welke informatie zij behoefte hebben. Volgens mij verschilt het sterk per mantelzorger en per moment in het dementieproces.'

Volgens Van der Bijl kan de casemanager dementie een belangrijke brugfunctie vervullen tussen informatieverstrekkers, de mantelzorger en persoon met dementie. 'Iedere mantelzorger heeft op een eigen manier behoefte aan informatie. De één wil graag een helder verslag en uitleg van het geheugenonderzoek, terwijl de ander vooral wil weten hoe je in het dagelijks leven kan omgaan met je naaste.'

Ook vindt ze een goede samenwerking tussen casemanagers en andere zorgprofessionals erg belangrijk. 'Dit draag eraan bij dat de casemanager de mantelzorger kan helpen aan de informatie en kennis die hen echt verder helpt bij hun vragen.'

Welke soorten van casemanagement zijn er?

  1. ‘All the way’: één vaste casemanager gedurende het hele ziektebeloop.
  2. ‘Stapelmodel’: eerst inzet van een generalist, plus een casemanager als het complex wordt.
  3. ‘Overdrachtmodel’: eerst inzet van een generalist, die het casemanagement overdraagt aan een casemanager als het complex wordt.
  4. ‘Triage-model’: het casemanagement begint bij de persoon met de grootste expertise(bijvoorbeeld casemanager die intake doet), die vervolgens het casemanagement overdraagt aan een andere professional.


Het rapport maakt deel uit van de Staat van Volksgezondheid en Zorg. Een samenwerking tussen Nivel, RIVM, Trimbos-instituut, Centraal Bureau voor de Statistiek, het Sociaal en Cultureel Planbureau en andere kennisorganisaties.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Maria bekkers 22/5/2018

In de functie van thuisbegeleider denk ik dat wij een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan mensen met dementie en hun mantelzorger, in nabijheid en gericht op het praktische. Ik heb vele voorbeelden van succesvolle vertrouwensrelaties; juist door onze manier van werken wordt een grote mate van tevredenheid ervaren.


Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Mantelzorg