Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2018 mei Hoe gezondheidsvaardig is jouw cliënt?

Diversiteit in de zorg

Hoe gezondheidsvaardig is jouw cliënt? // 14/05/2018

Een op de drie Nederlanders (36,4 procent) heeft lage gezondheidsvaardigheden. Zij hebben moeite om informatie over hun ziekte te begrijpen en zijn vaak minder gezond. Met een paar aanpassingen in je communicatie kun je als zorgverlener al veel voor hen betekenen.

GezondheidsvaardighedenDe nieuwe cijfers zijn afkomstig van het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg. Voor het onderzoek hebben 668 leden van het panel een vragenlijst beantwoord. Wereldwijd worden gezondheidsvaardigheden gezien als belangrijke oorzaak van gezondheidsverschillen tussen mensen.

Actieve rol

Gezondheidsvaardigheden zijn vaardigheden die je nodig hebt om een actieve rol te kunnen spelen ten aanzien van je eigen gezondheid en zorg. Mensen met lage gezondheidsvaardigheden:

  • Hebben meer moeite om hun weg te vinden binnen de zorg.
  • Zijn minder goed in staat om zelf thuis om te gaan met gezondheid en ziekte.
  • Vinden het moeilijker om in een consult met een zorgverlener een actieve gesprekspartner te zijn.
  • Maken meer gebruik van zorg. 
  • Hebben over het algemeen slechtere gezondheidsuitkomsten.

De uitkomsten van het Consumentenpanel laten zien dat zorg die ingewikkelder georganiseerd is, hogere eisen stelt aan iemands gezondheidsvaardigheden.

Wie hebben lage gezondheidsvaardigheden?

Uit het consumentenpanel blijkt dat de vaardigheden bij 9,5% onvoldoende zijn. Bij 26,9% zijn de vaardigheden beperkt. Mannen, mensen met een lager opleidingsniveau, ouderen (65+) en mensen die hun gezondheid als slechter beoordelen hebben vaker lage gezondheidsvaardigheden.

Wat kun jij als zorgverlener betekenen?

De manier van communiceren en informatie aanbieden maakt verschil voor mensen met lage gezondheidsvaardigheden. Tips voor goede communicatie zijn:

  • De tijd nemen voor een gesprek.
  • De informatie doseren.
  • Visuele materialen inzetten (plaatjes, video's en pictogrammen).
  • Eenvoudige woorden gebruiken.
  • Vragen of je gesprekspartner heeft begrepen wat er besproken is.

Meer informatie, tips en voorlichtingsmaterialen vind je bij Zelfmanagement en gezondheidsvaardigheden.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Diversiteit in de zorg