De aanbevelingen zijn verdeeld in 5 thema’s:
- Leren in de praktijk: leren in de praktijk binnen zorgopleidingen is extra kansrijk.
- Zorg en technologie: technologie uitproberen leidt tot meer technologiegebruik.
- Samenwerking onderwijs-arbeidsmarkt: er is meer leiderschap nodig op samenwerking en vernieuwing.
- Toenemende opleidingseisen door toename van complexe zorg. Ook is een (goede) mix van opleidingsniveaus nodig.
- Permanent leren: een uitdaging voor werkgever en werknemer.
Onder 'leren in de praktijk' beschrijven de schrijvers dat nieuwe vormen van praktisch onderwijs traditionele stageplaatsen aanvullen. Een voorbeeld uit de praktijk is dat vier roc’s en vier zorginstellingen in Zuid-Holland verschillende innovatieve stagevormen ontwikkelden. Zo kan
een derdejaars bbl-student na een werkbegeleiderstraining een bol-student begeleiden.
Praktijkvoorbeelden
De inzichten uit de publicatie zijn dus goed te gebruiken in het onderwijs. Elke les bestaat uit een inhoudelijke beschrijving en in de meeste gevallen ook een praktijkvoorbeeld. Eén van die voorbeelden is het GET-LAB van Avans Hogeschool. Zorgmedewerkers en studenten ervaren hier hoe je technologie kunt inzetten in de (ouderen)zorg. Zo is er al een aantal projecten geweest met zorgrobots als Zora en Paro.