Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2018 maart ICT: Wat doen we ermee?

Onderwijs

ICT: Wat doen we ermee? // 27/03/2018

ICT maakt een steeds groter deel uit van het zorgonderwijs. Wat zijn de mogelijkheden en hoe ga je er mee om? En hoe zorg je dat het onderwijs persoonlijk blijft?

Daarover gingen 250 docenten, (praktijk)opleiders en andere professionals die werken bij (zorg)opleidingen met elkaar in gesprek tijdens het HGZO-congres op 22 en 23 maart in Lunteren.

Smartphonezombies

In het onderwijs ontkom je niet aan het beeld van de studenten die helemaal gefocussed zijn op hun mobiele telefoon. Volgens de workshopleiders van 'Persoonlijke communicatie in tijden van technocratie' lopen ze met hun hoofd naar beneden door de gangen. Bij de VU ontwikkelden ze daarom een smombiebord: Een gevarendriehoek op de weg omdat studenten niet meer goed op hun omgeving letten. De impact van ICT op studenten is dus enorm. Maar hoe zet je ICT goed in zodat het je les beter maakt? En hoe zorg je ervoor dat de les aansluit bij de student? Tijdens de workshop deelden deelnemers hun ervaringen:

  • 'Vertel verhalen uit de praktijk of nog beter, laat het studenten ervaren.'
  • 'Zorg voor interactie in je les, durf de student vrij te laten.'
  • 'Mix de realiteit met de virtuele wereld. Bijvoorbeeld in een game.'
  • 'Zorg dat studenten zich gehoord voelen.'

Eerst gamen, dan pas stage lopen

In de workshop over Serious gaming wordt duidelijk dat de manier van leren de afgelopen 30 jaar flink is veranderd. Eerder vertelde de docent je wat je moest leren, nu leren studenten 'actiegericht'. Hoe? Door te doen, multitasken en interactiviteit. Een voorbeeld is de serious game die Hanzehogeschool Groningen ontwikkelde voor tweedejaars studenten radiologie. De studenten leren in de game hoe ze om moeten gaan met praktijksituaties. De serious game bereid studenten dus voor op hun stage.

Protocollen uitvoeren met de AR-bril

Een andere innovatieve toepassing is de Augmented Reality-bril. Ragna Walraven van Vilans demonstreerde de bril. Zorgmedewerkers en leerlingen voeren voorbehouden of risicovolle handelingen volgens de Vilans KICK-protocollen uit met een AR-bril. Een toetser kijkt op afstand mee via een camera op de bril. Het doel van de pilot is ontdekken of AR de kwaliteit van zorg verbetert en efficiënter maakt. 'Docenten zien veel mooie mogelijkheden om de AR bril in te zetten tijdens hun praktijkonderwijs. Studenten vinden het toepassen van de theorie tijdens het oefenen van handelingen nog lastig, een AR bril zou hier goed bij kunnen helpen' vertelt Ragna.

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Onderwijs